Translate

Viktig melding

Større justering av eiendomsgrenser

Du må søke om fradeling av arealer hvis arealet er større enn 500 m2. I stedet for at arealet som deles fra får et eget bruksnummer kan arealet overføres rett til en annen eiendom. Dette kalles arealoverføring.

Innhold

  1. Hva må jeg gjøre?
  2. Hva gjør kommunen?
  3. Hvor lenge må jeg vente til saken er ferdig behandlet?
  4. Hvorfor gjøres det sånn?

 

Hva må jeg gjøre?

Før du søker må du sjekke:

For å søke om justering må du sende inn søknadsskjema for trinn 1-2: 

Skjema for trinn 1: søknad til byggesak
  1. Søknad om arealforvaltning
  2. Nabovarsel
  3. Opplysninger gitt i nabovarsel
  4. Kvittering for nabovarsel
  5. Du må også sende inn et kartutsnitt som viser arealet. På kartskissen må du beskrive arealet med avstander og mål. Enten i målestokk 1:500 eller 1:1000. Kartutsnitt kan du lage i web- kartet til kommunen.  Er du usikker på hvordan du lager kartutsnitt i web- kartet til kommunen kan du følge denne veiledningen.  (PDF, 2 MB)

Hvis du finner at justeringen ikke vil stemme med arealformål eller bestemmelser i disse planene, er landbruk- eller frilufts areal må du kanskje søke om dispensasjon. Da må du også sende inn søknad om dispensasjon til kommunen.  (DOCX, 26 kB)

Skjema for trinn 2: bestilling av oppmåling
Hvem skal signere søknad og bestilling av oppmåling?
  • Er det flere grunneiere, må alle undertegne søknaden og bestilling av oppmåling.  
  • Signerer andre enn grunneier må en skriftlig fullmakt fra grunneier(e) levers sammen med søknaden og bestilling av oppmåling, med unntak av advokat. 
  • Eiendomsmeglere og byggefirmaer må ha skriftlig fullmakt for å kunne signere.  
  • Ved dødsbo må kopi av skifteattest levers sammen med søknaden og bestilling av oppmåling, og underskrift må være i samsvar med attesten.  
  • Dersom et firma er grunneier, må søknaden og bestilling av oppmåling undertegnes av den eller de som har fullmakt ifølge firmaattesten. Kopi av attest må levers sammen med søknaden og bestilling av oppmåling. 
Hva gjør jeg når det er pant på eiendommen?

Hvis det er pant på eiendommen, har banken eller andre en rettighet på eiendommen din av økonomisk verdi. Ved justering av grensen vil det også være endring i arealet på eiendommene. Dette arealet må være fritt for pant og andre pengeheftelser. Er det pant eller andre pengeheftelser på eiendommen arealet går ut ifra må de som har denne rettigheten samtykke til at grensen og arealet flyttes.

Hvordan går jeg frem for å få et samtykke til å justere grensen fra en rettighetshaver som har pant i eiendommen?

  • Du må ta kontakt med de som har rettigheten og be dem om å samtykke eller slette pant i arealet som skal overføres.
  • De som har rettigheten, må sende inn originalt pantedokument og et samtykke som bør formulere slik: "X frafaller pant i arealoverføring mellom gnr.../ bnr... og gnr.... og bnr.... på yyy m2".
  • Dere kan selv sende inn dokumentene til kartverket, tinglysingen per post til adresse: 
    • Kartverket Tinglysing
      Postboks 600 Sentrum
      3507 Hønefoss
    • eller levere dokumentene til kommunen som videresender disse til kartverket, tinglysingen.

Saksbehandlingen går fortere om du sender inn skjemaene til alle trinnene (1-2.) samlet til postmottak@nome.kommune.no eller per post til postadresse: Ringsevja 30, 3830 Ulefoss.

Hva gjør kommunen?

Justeringen må behandles etter flere lovverk.

Trinn 1:

Først etter plan- og bygningsloven politisk i samfunnsutviklingsutvalget, eller av administrasjonen på delegasjon (trinn 1), Deretter jordlova hvis arealet er landbruk- eller frilufts areal (trinn 1a). Trinn 1 avgjør om du får godkjent justeringen.

Det er eget gebyr for trinn 1.

Trinn 2:

Etter godkjent søknad må arealet måles opp. Vi kaller inn til et møte i marka (oppmålingsforretning) og det blir satt ned grensemerker for den nye grensen (trinn 2).  

Til slutt registrerer vi de nye grensene i det nasjonale eiendomsregisteret og sender beskjed til kartverket om endringen. Når vi får tilbakemelding fra kartverket på justeringen (tinglysing), får du tilbakemelding og en rapport over registreringen fra oss. Når du mottar rapporten på justering (matrikkelbrev/relevant utdrag fra matrikkelen) er arealet flyttet og saken fullført. 

Det er eget gebyr for trinn 2.

Hvor lenge må jeg vente til saken er ferdig behandlet? 

Du må regne med en total saksbehandlingstid på opptil 28 uker fra saken er registrert inn til kommunen uten mangler, til saken er ferdig behandlet.  

Du må regne med lengre saksbehandlingstid i saker som også skal behandles etter jordloven eller konsesjonsloven og om du må søke om dispensasjon. 

Om vinteren kan saksbehandlingen bli lengre dersom det kommer mye snø eller kulde da måling og merking av den nye grensen må utsettes.   (PDF, 16 kB)

Hvorfor gjøres det sånn? 

Regler for gjennomføring av arealoverføring bestemmes av plan- og bygningsloven, jordlova, matrikkelloven og matrikkelforskriften

Tilbakemelding