Translate

Viktig melding

Mindre justeringer av eiendomsgrenser

Uhensiktsmessige grenser kan justeres mellom naboeiendommer uten at det må søkes om. Det er kun mindre arealer som kan overføres ved grensejustering, og eiendommene må dele grense. Dette kalles grensejustering.

Justeringen kan både være et gjensidig bytte mellom to eiendommer eller en ensidig justering.

Innhold

  1. Hva må jeg gjøre?
  2. Hva gjør kommunen?
  3. Hvor lenge må jeg vente til saken er ferdig behandlet?
  4. Hvorfor gjøres det sånn?

 

Hva må jeg gjøre?

Før du bestiller må du sjekket at
  • arealet etter justeringen ikke er mer enn 5% av arealet til den minste av din og naboens eiendom før justeringen, og ikke mer enn 500 m2.
  • arealet før og etter justering er innenfor samme formål i vedtatt plan for din eiendom. Alle planer for kommunen finner du på areaplaner.no
  • verdien av arealet som skal justeres ikke er mer enn 1G (G= folketrygdens grunnbeløp).
  • du må inngå en skriftlig avtale om grensejustering (PDF, 193 kB) med naboen du deler den aktuelle grensen med.
Du bestiller ved å sende inn følgende skjema
  1. Skjema for bestilling av oppmåling . Skjemaet må fylles ut sammen med naboen du har avtale med.
  2. Avtale om grensejustering  (PDF, 193 kB). Skjemaet må fylles ut sammen med naboen du har avtale med.
  3. Kartutsnitt som viser arealet for justeringen med mål og avstander. Enten i målestokk 1:500 eller 1:1000. Kartutsnitt kan du lage i web kartet til kommunen. Er du usikker på hvordan du lager kartutsnitt i web- kartet til kommunen kan du følge denne veiledningen. (PDF, 2 MB)

Dette sendes samlet til postmottak@nome.kommune.no eller per post til postadresse: Ringsevja 30, 3830 Ulefoss.

 

Hvem skal signere søknad og bestilling av oppmåling?
  • Er det flere grunneiere, må alle undertegne søknaden og bestilling/rekvisisjon av oppmåling.  
  • Signerer andre enn grunneier må en skriftlig fullmakt fra grunneier(e) levers sammen med søknaden og bestilling/rekvisisjon av oppmåling, med unntak av advokat. 
  • Eiendomsmeglere og byggefirmaer må ha skriftlig fullmakt for å kunne signere.  
  • Ved dødsbo må kopi av skifteattest levers sammen med søknaden og bestilling/rekvisisjon av oppmåling, og underskrift må være i samsvar med attesten.  
  • Dersom et firma er grunneier, må søknaden og bestilling/rekvisisjon av oppmåling undertegnes av den eller de som har fullmakt ifølge firmaattesten. Kopi av attest må levers sammen med søknaden og bestilling/rekvisisjon av oppmåling. 

Hva gjør kommunen?

  • Vi sjekker om justeringen du ønsker kan gjennomføres etter gjeldene regelverk.
  • Vi kaller inn alle naboer som blir berørt til et møte i marka (oppmålingsforretning) for å måle inn den nye grensen.
  • er arealet landbruk- eller frilufts areal må kanskje landbrukskontoret gi uttale etter jordlova.
  • Vi måler inn og setter ned grensebolter.
  • Vi registrere de nye grensene i det nasjonale eiendomsregisteret (matrikkelen) og sender ut beskjed når registreringen er gjennomført til de som får grensen sin endret. Du mottar en rapport over registreringen (matrikkelbrev/relevant utdrag fra matrikkelen) når arealet er flyttet og saken fullført.

Hvor lenge må jeg vente til saken er ferdig behandlet?

Du må regne med en total saksbehandlingstid på opptil 16 uker fra saken er registrert inn til kommunen uten mangler, til saken er ferdig behandlet.  

Du må regne med lengre saksbehandlingstid i saker som trenger ytt ligere avklaringer. 

Om vinteren kan saksbehandlingen bli lengre dersom det kommer mye snø eller kulde da måling og merking av den nye grensen må utsettes.   (PDF, 16 kB)

Hvorfor gjøres det sånn?

Regelverket for gjennomføring av grensejustering bestemmes av matrikkellovenmatrikkelforskriften og jordlova.

Tilbakemelding