Barn i opplæringspliktig alder som har særlig behov for spesialpedagogisk hjelp, har rett til slik hjelp etter barnehageloven § 31. Barnehageloven § 37 gir barn med nedsatt funksjonsevne rett til prioritet ved opptak til barnehage. Opplæringsloven sier at retten til spesialpedagogisk hjelp etter § 5-1 må vurderes på et selvstendig grunnlag, uavhengig av den generelle tilrettelegginga i barnehagen.
Saksgang ved behov for spesialpedagogisk hjelp
- Bekymringsfasen: Foresatte og barnehagen/skolen drøfter om det er behov for ekstra hjelp. Kartlegging/observasjon, utprøving av tiltak i en periode. Hvis man fortsatt er bekymra og ser behov for videre utredning, skriver barnehagen/skolen en henvisning i samarbeid med foresatte. Men foresatte kan også ta direkte kontakt med PPT.
- Utredning og sakkyndig vurdering: PPT utarbeider en sakkyndig vurdering som består av utredning og tilråding. Det er vanligst med tidsavgrensing på tilrådning til et barnehageår.
- Vedtak: Oppvekstsjefen i Nome kommune er ansvarlig for at det fattes enkeltvedtak.
- Planlegging og gjennomføring: Hjelpen skal settes i gang i samsvar med enkeltvedtaket. IOP utarbeides av pedagogisk personale i barnehagen. Den skal være kjent av alle som jobber med barnet eller barnegruppa.
- Evaluering: Det utarbeides en halvårsrapport. Rapporten skal være realistisk og konkret samtidig som den skal vise vei framover. Halvårsrapporten vil, sammen med sakkyndig vurdering, være med å danne grunnlag for eventuelle videre vedtak om spesialpedagogisk hjelp.
Klagegang/behandling
Opplæringsloven § 15-2 sier at vedtak om spesialpedagogisk hjep kan påklages. Klageinstans er Fylkesmannen. Forvaltningsloven § 28 sier at klageretten gjelder i tre uker fra vedtaket er mottatt av foresatte. Klagen skal rettes mot den instans som har fatta vedtaket, dvs oppvekstsjefen i Nome kommune. Hvis klagen ikke tas til følge skal vedtaksmyndigheten sende klagen videre til Fylkesmannen.
Vil du vite mer?
Opplæringslova. Lovdata
Barnehageloven. Lovdata
Forvaltningsloven.Lovdata