Framdrift på Fensfeltet - Kommunen inviterer til Bærekraftsråd, med oppstart 15. februar

Nå vil kommunen sammen med rettighetshaverne undersøke alternativer for plassering av en industripark, «Fensfeltet Grønne Mineralpark».
Nome kommune har invitert selskapene som har bergrettigheter på Fensfeltet til å forhandle om plansamarbeid, og har nå fått svar fra alle.

Videre framover skjer dette:

• Kommunen forhandler om en avtale med rettighetshaverne. Avtalen skal bestemme hvordan kommunen og rettighetshaverne skal planlegge for en industripark, Fensfeltet Grønne Mineralpark.  Kommunestyret skal godkjenne avtalen.
  • Første del av planarbeidet vil foregå i år, og vi skal undersøke mange ulike alternative plasseringer. Det blir både faglige utredninger og medvirkningsprosess gjennom bærekraftsrådene som starter 15.februar.
  • Kommunen ønsker å legge fram alternativene med anbefalinger for politikerne i løpet av året eller tidlig neste år.
  • Når kommunestyret har gjort vedtak starter videre planarbeid, som til slutt vil føre til detaljert reguleringsplan for Fensfeltet Grønne Mineralpark.

Kommunen inviterer til Bærekraftsråd, med oppstart 15. februar. Dette er åpent for alle som bor i Nome.

Påmelding gjøres via denne siden.

Mer informasjon

Mer informasjon får du ved å henvende deg til Fenskoordinator Kirsti Arvesen Nesheim, epost kine@nome.kommune.no

Nome kommune håper også å se mange på Fensdagene 16.-18. april.
På Fensdagene blir det lagt fram mye informasjon om prosessen og vurdering av alternative plasseringer.