Translate

Viktig melding

Hverdagen vår

Mål og metoder for de ulike hverdagsaktivitetene i barnehagen vår

Bringing fra kl. 06.45

  • Mål: At barnet og foreldrene skal føle seg velkommen, bli ”sett”, og at vi legger et trygt grunnlag for resten av dagen.
  • Metode: En voksen går og møter i garderobe. Barnet får først oppmerksomhet ved at den voksne sier hei. Foreldrene får anledning til å gi beskjeder eller informasjon om barnet og ta ordentlig farvel. Barn som trenger det skal ha en venn eller en voksen hos seg når foreldrene går.

Lek – inne

  • Mål: Leken inne skal være preget av variasjon, utfordringer, frivillig, lystbetont, motiverende, trygghet, trivsel, vennskap og sosialisering.
  • Metode: Vi voksne må være i nærheten, veilede, observere, gi nye impulser, være gode rollemodeller, tilrettelegge for god lek, gi trygghet og ha respekt for barnas egen kompetanse, la de få tid og rom til selvvalgt lek/aktivitet.

Rydding

  • Mål: Barna rydder før ny aktivitet.
  • Metode: Bruke ryddebjelle eller at en voksen eller et barn sier det er ”ryddetid”. Samles etterpå for eventuelt samling eller mat.

Aktiviteter/samling

  • Mål: Fellesopplevelser med trygge rammer som gir gode opplevelser, ny lærdom, fellesskap, deltakelse og læring. Barn som lærer å lytte til andre, ta tur og stå frem i en gruppe.
  • Metode: Innhold varierer på avdelingene, men den voksne skal være lydhør for barna og deres interesser og dermed fleksibel i sine planer. Vi forsøker å engasjere oss i innholdet som ofte er relatert til temaet i perioden, og prøver å formidle stoffet på en måte som ungene lett kan følge med på. Sang, rim og regler er ofte faste innslag i samlingene.

Badet

  • Mål: Toalettbesøk med hygienetrening før vi skal spise.
  • Metode: En voksen er sammen med eller i nærheten av barna og hjelper til der det er behov.

Måltid

  • Mål: Hyggelig og samlende stund, fellesskap, konfliktfri stund, bordskikk og et sosialt samspill rundt bordet.
  • Metode: Vi voksne må være gode rollemodeller, ikke snakke over hodene til barna, men inkludere de i samtaler, skape en koselig ramme rundt måltidet og inkludere barna i forberedelsene og avslutning av måltidet (rydde vekk).

Garderobe

  • Mål: Bli noe selvstendig i å holde orden på plassen og hva slags klær en skal ha etter hvilket vær det er ute, klare mest mulig av påkledning selv.
  • Metode: Vi voksne bruke god tid, hjelpe til men oppfordre barna til å klare selv.

Lek – ute

  • Mål: Lek ute skal være preget av trivsel, glede, fellesskap, erfaringer, vennskap, fantasi, kreativitet og trygghet. Barna må få oppleve motoriske utfordringer og mestring. Være ute i ulike værtyper.
  • Metode: De voksne må være engasjerte og aktive som beveger seg i hele området. Observere for å oppdage og hjelpe til ved konflikter. Bringe barn i kontakt med hverandre. Vise interesse for barna og deres aktivitet, delta i lek på barns premisser, gi innspill og veilede for å videreutvikle leken og gi rom for spennende og utfordrende lek og aktiviteter.

Henting- barnehagen stenger kl.16.30

  • Mål: Ordentlig avskjed med barnet, markere en hyggelig avslutning på dagen.
  • Metode: Personalet skal ta avskjed med alle og eventuelt formidle hva som har skjedd i løpet av dagen.

Turer

  • Mål: Lek og læring om naturen i ”det rette element”. Få nye impulser til lek, sosialt, motoriske utfordringer. Barna bli glade i naturen og å være ute i ulikt vær og føre.
  • Metode: Barna leke fritt med de voksne som observerer og deltar i lek, undring og forskning i naturen. De voksne må ha en positiv innstilling og være gode rollemodeller i forhold til respekt for naturen. Ha ulike turplasser

Soving

  • Mål: Alle som trenger å sove en eller flere ganger i løpet av dagen skal få anledning til det.
  • Metode: Så fremt det lar seg gjøre sover barna ute i vogner. Lengden på soving avtales med foreldrene.

Tilbakemelding