Translate

Viktig melding

Satsningsområder

Barnehagen skal i samarbeid og forståelse med hjemmet ivareta barns behov for omsorg og lek, og fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling (barnehageloven §1).

I Fagerli barnehage bygger vi alt vi gjør på vårt felles verdisyn. Vårt mål er å gi barna omsorg og trygghet slik at de trives og har det godt i barnehagen. Vi ønsker at de skal oppleve mestring, glede, respekt og annerkjennelse, samt lek, samspill og tilhørighet med andre barn. 

Trygghet og trivsel er grunnlag for å kunne være i meningsfulle relasjoner med andre. God omsorg styrker barns forutsetning for å utvikle tillit til seg selv og til andre, og til gradvis å ta større ansvar for seg selv og fellesskapet. Det å lære å respektere ulikhet er også en del av barnehagens verdigrunnlag og inngår i barnas danningsprosess.

Barnehagens innhold skal bygge på et helhetlig læringssyn, der omsorg og lek, læring og danning skal være grunnlag for barns allsidige utvikling. Sosial og språklig kompetanse er viktig, og er av stor betydning for meningsfull deltakelse i fellesskapet. Språk- og sosial kompetanse er derfor viktige satsningsområder for Fagerli barnehage.

Sosial kompetanse 

Sosial kompetanse handler om å kunne samhandle positivt med andre i ulike situasjoner, og er sentralt i arbeidet med et inkluderende miljø i barnehagen, og for å forebygge krenkelser, utestengelse og mobbing. 

At et barn innehar god sosial kompetanse, kommer til syne i samhandling med andre barn og voksne. Et barn med god sosial kompetanse har kunnskaper, ferdigheter og holdninger som hjelper barnet til å etablere og holde ved like sosiale relasjoner. Denne kompetansen uttrykkes og tilegnes gjennom barns samspill med hverandre og med voksne. Sosial kompetanse utvikles gjennom samhandlinger og opplevelser i et fellesskap.  

Opplevelser av mestring og egenverdi, lek og tilhørighet i et positivt fellesskap er en viktig del av barnehagehverdagen. Gjennom samhandling utfordres barna til å kunne mestre både det å hevde seg selv og det å se andres behov. Personalets rolle er blant annet å være tydelige og gode rollemodeller, veilede og hjelpe, samt være støttende og anerkjennende.  

Språk 

I barnehagealder skjer det en stor utvikling i forhold til barns språk. Denne utviklingen går fra å bli forstått og tolket gjennom ansiktsuttrykk, kroppsspråk, lyder og enkeltord, til å kunne forstå de vanligste ordene i språket vårt. Språk gir identitet og tilhørighet i et fellesskap, og ved hjelp av språket lærer barnet også å forstå seg selv og omverdenen. Språk, lek og læring henger tett sammen. Barnas viktigste læringsarena er leken, og språket er sentralt for å fungere godt i lek og sosialt samspill med andre. 

Rammeplanen for barnehager sier at barnehagen skal bidra til at barna får utforske og utvikle sin språkforståelse, språkkompetanse og et mangfold av kommunikasjonsformer. 

Barn som har annet morsmål enn norsk, lærer seg norsk som sitt andrespråk i barnehagen. Et godt utviklet morsmål er viktig for den videre språklige utviklingen, både når det gjelder leseforståelse og skriftspråket. 

Tilbakemelding