Opprette og dele fra ny eiendom

Du kan søke om å fradele/opprette ny eiendom der hvor det er behov for å få et eget matrikkelnummer for pantsetting og salg. Det gjelder f.eks. bolig, fritidsbygg, industri eller landbruk. Den nye eiendommen må registreres i det nasjonale eiendomsregistret (matrikkelen), tinglyses og registreres i grunnboken.

1. Hva må du gjøre?
  2. Hva gjør kommunen?
  3. Hvor lenge må jeg vente til saken er ferdig behandlet?
  4. Hvorfor gjøres det sånn?

Hva må du gjøre?

Før du søker må du sjekke:

• Du må sjekke om arealet er bolig-, landbruks- eller frilufts areal. Alle planer i kommunen finner du på areaplaner.no
  • Hvis du finner at fradelingen/oppretting av ny eiendom ikke vil stemme med arealformål eller bestemmelser i disse planene, er landbruk- eller frilufts areal må du kanskje søke om dispensasjon. Da må du også sende inn søknad om dispensasjon til kommunen.

For å søke om fradeling/oppretting av ny grunneiendom må du sende inn søknadsskjema for trinn 1-2:

Skjema for trinn 1: søknad til byggesak
  1. Søknad om fradeling/oppretting av ny grunneiendom
  2. Nabovarsel
  3. Opplysninger gitt i nabovarsel
  4. Kvittering for nabovarsel
  5. Søknad om utslippstillatelse (PDF, 87 kB)
  6. Søknad om avkjøring fra kommunal veg (PDF, 24 kB) eller søknad om avkjøring fra fylkesveg eller riksveg
  7. Erklæring om vegrett (DOC, 27 kB)
  8. Du må også sende inn et kartutsnitt som viser arealet av den nye eiendommen. På kartskissen må du beskrive arealet med avstander og mål. Enten i målestokk 1:500 eller 1:1000. Kartutsnitt kan du lage i web- kartet til kommunen.  Er du usikker på hvordan du lager kartutsnitt i web- kartet til kommunen kan du følge denne veiledningen.  (PDF, 2 MB)

Hvis du fant at fradelingen/oppretting av ny eiendom ikke vil stemme med arealformål eller bestemmelser i disse planene, er landbruk- eller frilufts areal må du kanskje søke om dispensasjon. Da må du også sende inn søknad om dispensasjon til kommunen.  (DOCX, 26 kB)

Skjema for trinn 2: bestilling av oppmåling
Hvem skal signere søknad og bestilling av oppmåling?
  • Er det flere grunneiere, må alle undertegne søknaden og bestilling/rekvisisjon av oppmåling.
  • Signerer andre enn grunneier må en skriftlig fullmakt fra grunneier(e) levers sammen med søknaden og bestilling/rekvisisjon av oppmåling, med unntak av advokat.
  • Eiendomsmeglere og byggefirmaer må ha skriftlig fullmakt for å kunne signere.
  • Ved dødsbo må kopi av skifteattest levers sammen med søknaden og bestilling/rekvisisjon av oppmåling, og underskrift må være i samsvar med attesten.
  • Dersom et firma er grunneier, må søknaden og bestilling/rekvisisjon av oppmåling undertegnes av den eller de som har fullmakt ifølge firmaattesten. Kopi av attest må levers sammen med søknaden og bestilling/rekvisisjon av oppmåling.

Saksbehandlingen går fortere om du sender inn skjemaene til alle trinnene (1-2.) samlet til postmottak@nome.kommune.no eller per post til postadresse: Ringsevja 30, 3830 Ulefoss.

Hva gjør kommunen?

Oppretting/ fradeling av eiendom må behandles etter flere lovverk.

Trinn 1:

Først etter plan- og bygningsloven politisk i samfunnsutviklingsutvalget, eller av administrasjonen på delegasjon (trinn 1), Deretter jordlova hvis arealet er landbruk- eller frilufts areal (trinn 1a). Trinn 1 avgjør om du får godkjent fradeling.

Det er eget gebyr for trinn 1.

Trinn 2:

Etter godkjent søknad må arealet måles opp. Vi kaller inn til et møte i marka (oppmålingsforretning) og det blir satt ned grensemerker for de nye grensene (trinn 2).

Til slutt registrerer vi de nye grensene i det nasjonale eiendomsregisteret (matrikkelen) og sender beskjed til kartverket om endringen. Når vi får tilbakemelding fra kartverket på fradelingen (tinglysing og oppretting i grunnboken), får du tilbakemelding fra oss, og en rapport over registreringen. Når du mottar rapporten på den nye eiendommen (matrikkelbrev) er saken fullført.

Det er eget gebyr for trinn 2.

Hvor lenge må jeg vente til saken er ferdig behandlet?

Du må regne med en total saksbehandlingstid på opptil 28 uker fra saken er registrert inn til kommunen uten mangler, til saken er ferdig behandlet.

Du må regne med lengre saksbehandlingstid i saker som også skal behandles etter jordloven eller konsesjonsloven, og om du må søke om dispensasjon.

Om vinteren kan saksbehandlingen bli lengre dersom det kommer mye snø eller kulde da måling og merking av de nye grensene må utsettes.

Hvorfor gjøres det sånn?

Regler for gjennomføring av fradeling/oppretting av ny grunneiendom bestemmes av plan- og bygningsloven, jordlova, matrikkelloven og matrikkelforskriften.