Innhold
- Hva må jeg gjøre?
- Hva gjør kommunen?
- Hvor lenge må jeg vente til saken er ferdig behandlet?
- Hvorfor gjøres det sånn?
Før du søker må du sjekke:
At det er helt klart hvilken eiendom arealet kommer fra. Har du en eiendom/teig med to bruksnummer eks. gårdsnr. 1 bruksnr. 2,3 må det avklares om arealet går fra bruksnummer 2 eller 3. Ta kontakt med oss for veiledning.
Om det er heftelser på eiendommen din. Det gjør du ved å logge inn på å Eiendomsregisteret og sjekke grunnboken om det ligger bemerkninger under avsnittet «Heftelser». Dette kan være pant, boretter eller annet.
Det er du som må sørge for å få slettet eller innhentet samtykke for disse. Slik at arealet som skal justeres er fritt for slike heftelser. Kartverket veileder på hvordan du kan slette fra grunnboken
Du må sjekke om arealet før og etter justering er innenfor samme formål i vedtatt plan. Alle planer for kommunen finner du på areaplaner.no
For å søke må du sende inn søknadsskjema for trinn 1 og 2:
Skjema for trinn 1: søknad til byggesak
Skjema for trinn 2: bestilling av oppmåling
- Skjema for bestilling av oppmåling
- Du må også sende inn et kartutsnitt som viser arealet. På kartskissen må du beskrive arealet med avstander og mål. Enten i målestokk 1:500 eller 1:1000.
- Erklæring om arealoverføring. Eier du eiendommene på begge sider av grensen som skal justeres trenger du ikke sende inn skjemaet "erklæring om arealoverføring". Erklæringen må signeres av to vitner. Eies eiendommene av flere må alle signere erklæringen.
- Er det satt vilkår i trinn 1, må dokumentasjon på at vilkårene er oppfylt legges ved bestillingsskjema for oppmåling.
Hvem skal signere søknad og bestilling av oppmåling?
- Er det flere grunneiere, må alle undertegne søknaden og bestilling av oppmåling.
- Signerer andre enn grunneier må en skriftlig fullmakt fra grunneier(e) levers sammen med søknaden og bestilling av oppmåling, med unntak av advokat.
- Eiendomsmeglere og byggefirmaer må ha skriftlig fullmakt for å kunne signere.
- Ved dødsbo må kopi av skifteattest levers sammen med søknaden og bestilling av oppmåling, og underskrift må være i samsvar med attesten.
- Dersom et firma er grunneier, må søknaden og bestilling av oppmåling undertegnes av den eller de som har fullmakt ifølge firmaattesten. Kopi av attest må levers sammen med søknaden og bestilling av oppmåling.
Hva gjør jeg når det er pant på eiendommen?
Hvis det er pant på eiendommen, har banken eller andre en rettighet på eiendommen din av økonomisk verdi. Ved justering av grensen vil det også være endring i arealet på eiendommene. Dette arealet må være fritt for pant og andre pengeheftelser. Er det pant eller andre pengeheftelser på eiendommen arealet går ut ifra må de som har denne rettigheten samtykke til at grensen og arealet flyttes.
Hvordan går jeg frem for å få et samtykke til å justere grensen fra en rettighetshaver som har pant i eiendommen?
- Du må ta kontakt med de som har rettigheten og be dem om å samtykke eller slette pant i arealet som skal overføres.
- De som har rettigheten, må sende inn originalt pantedokument og et samtykke som bør formulere slik: "X frafaller pant i arealoverføring mellom gnr.../ bnr... og gnr.... og bnr.... på yyy m2".
- Dere kan selv sende inn dokumentene til kartverket, tinglysingen per post til adresse:
- Kartverket Tinglysing
Postboks 600 Sentrum
3507 Hønefoss
- eller levere dokumentene til kommunen som videresender disse til kartverket, tinglysingen.
Saksbehandlingen går fortere om du sender inn skjemaene til alle trinnene (1 og 2.) samlet til postmottak@nome.kommune.no eller per post til postadresse: Ringsevja 30, 3830 Ulefoss.
Justeringen må behandles etter flere lovverk.
Trinn 1:
Først etter plan- og bygningsloven politisk i samfunnsutviklingsutvalget, eller av administrasjonen på delegasjon (trinn 1), Deretter jordlova hvis arealet er landbruk- eller frilufts areal (trinn 1a). Trinn 1 avgjør om du får godkjent justeringen.
Det er eget gebyr for trinn 1.
Trinn 2:
Etter godkjent søknad må arealet måles opp. Vi kaller inn til et møte i marka (oppmålingsforretning) og det blir satt ned grensemerker for den/de nye grensene (trinn 2).
Til slutt registrerer vi de nye grensene i det nasjonale eiendomsregisteret og sender beskjed til kartverket om endringen. Når vi får tilbakemelding fra kartverket på justeringen (tinglysing), får du tilbakemelding og en rapport over registreringen fra oss. Når du mottar rapporten på justering (matrikkelbrev/relevant utdrag fra matrikkelen) er arealet flyttet og saken fullført.
Det er eget gebyr for trinn 2.
Du må regne med en total saksbehandlingstid på opptil 28 uker fra saken er registrert inn til kommunen uten mangler, til saken er ferdig behandlet.
Du må regne med lengre saksbehandlingstid i saker som også skal behandles etter jordloven eller konsesjonsloven og om du må søke om dispensasjon.
Om vinteren kan saksbehandlingen bli lengre dersom det kommer mye snø eller kulde da måling og merking av den nye grensen må utsettes.
Regler for gjennomføring av arealoverføring bestemmes av plan- og bygningsloven, jordlova, matrikkelloven og matrikkelforskriften.