Øvelse i Telemark og Buskerud Heimevernsdistrikt 03

Heimevernslogo - Klikk for stort bilde I neste uke vil du kunne se bevæpnet militært personell i aksjon i området, men det er ingen grunn til å engste seg. Det er kun en øvelse.

I perioden 1. til 6. november vil HV-03 gjennomføre øvelse Djerv i sitt distrikt. I løpet av denne perioden vil det bli militær aktivitet i følgende kommuner:

• Kongsberg
  • Drammen sentrum
  • Notodden
  • Nome
  • alle kommuner i Grenland

Befolkningen vil se soldater i uniform med våpen og militære kjøretøy.

Stor aktivitet

Spesielt vil aktiviteten rundt Brevik havn bli godt synlig. Det er også planlagt øvelse med politi, soldater og helsepersonell i Drammen sentrum.

I Hvittingfoss vil øvelsen også skje i samarbeid med politi og andre sivile aktører.

Veistrekninger

Som følge av øvelsen vil det bli mye trafikk på flere strekninger. Vegstrekningene som vil påvirkes er

• E134 mellom Kongsberg og Notodden
  • fylkesvei 40 Kongsberg mot Hvittingfoss
  • fylkesvei 360 mellom Notodden og Gvarv
  • riksvei 36 fra Gvarv til Skien.
  • flere veier i Porsgrunn og Bamle vil bli brukt.

Stort sett vil bilene kjøre i kolonner på disse strekningene.

Dette er en øvelse og folk må ikke bli engstelige når de ser soldater og våpen. Soldatene er der for dere.

Stabssersjant Asgeir Spange Brekke HV-03, mob 900 28 061