REE Minerals har søkt om prøveuttak på Fensfeltet

Selskapet REE Minerals har vært aktive på Fensfeltet i flere år og har gjennomført flere boreprogrammer. Nå har selskapet søkt om å ta ut 52 tonn stein, dette tilsvarer litt over ett trailerlass med stein.

Selskapet skal bruke steinen til å forske på utvinning av REE (sjeldne jordarter).

Dette er et mindre terrenginngrep på privat grunn etter avtale med grunneier, og det er ikke snakk om gruvedrift i denne omgang. Høringen er dermed avgrenset til dette prøveuttaket (det er ikke anledning nå til å gi innspill på gruvedrift som sådan).

Kommunen presiserer at inngrepet er så lite at det ikke er søknadspliktig etter plan og bygningsloven.

Du finner søknaden her:

Bjørndalen B på Fen i Nome kommune - prøveuttak | Direktoratet for Mineralforvaltning (dirmin.no)

Ber om innspill

Direktoratet for mineralforvaltning ber om innspill til søknaden. Dette skal sendes til direktoratet, ikke til kommunen.
Fristen er 19. april.

Ta kontakt med Direktoratet for mineralforvaltning hvis du har spørsmål.

Direktoratets kontaktinformasjon: post@dirmin.no

Kommunens kontaktperson: Kirsti Arvesen Nesheim, kine@nome.kommune.no