Når kan jeg endre ? Hvordan gjør jeg det?

Mindre endringer av reguleringsplan er: Justeringer av reguleringsformål, byggegrenser, veitraseer eller lignende.

Dette kan i mange tilfeller behandles som en mindre endring av reguleringsplan med en enklere saksbehandling. Disse endringer heter reguleringsendringer etter forenkla prosess. Dette forutsetter at endringene i liten grad vil påvirke gjennomføringen av planen for øvrig, ikke går utover hovedrammene i planen, og heller ikke berører hensynet til viktige natur- og friluftsområder.

Veileder reguleringsendring etter forenklet prosess i Nome kommune. (PDF, 114 kB)

Rundskriv H-6/17 Kommunal -og moderniseringsdepartementet

Her finner du vurderingsskjema for forenkla prosess. (PDF, 778 kB)

Hva må jeg gjøre ?

Det første du skal gjøre er å ta kontakt med Nome kommune ved avdeling for plan og arealforvaltning. Planavdelingen skal vurdere om saken kan behandles med forenklet prosess, eller om endringen krever full planprosess. Planavdelingen kan også komme frem til at endringen ikke kan anbefales, eller at tiltaket krever behandling gjennom dispensasjon.

Den som ønsker å fremme en planendring, må selv kontakte en konsulent som har tilstrekkelig fagkompetanse til å endre reguleringsplaner. Plan- og bygningsloven med tilhørende forskrifter, stiller en rekke krav til planprosessen og innholdet i plandokumentene.

Hva skal kommune gjøre ?

En forespørsel om endring av plan er i praksis det samme som et planinitiativ som sendes inn til kommunen. For at vi skal kunne gjøre en vurdering av hva som er riktig saksprosess for saken din, må vi få noen grunnleggende opplysninger fra deg i planinitiativet.

Her kan du se hva som må sendes inn for en planendring. (PDF, 822 kB)