Translate

Viktig melding

Slå sammen eiendommer

Du kan søke sammenslåing av eiendommer når du eier flere eiendommer som grenser inntil hverandre, og der det er mer funksjonelt med en eiendom istedenfor to eller flere. 

Vi kan anbefale sammenslåing hvis du f.eks. har en tilleggstomt som du ønsker innlemmet i en bolig, fritid eller industrieiendom. Vi anbefaler også sammenslåing hvis du har et gårdsbruk som består av mange gårds- og bruksnummer, og som skal drives under ett. 

Innhold

  1. Hva må jeg gjøre?
  2. Hva gjør kommunen?
  3. Hvor lenge må jeg vente til saken er ferdig behandlet?
  4. Hvorfor gjøres det sånn?

 

Hva må jeg gjøre?

Dette må du sjekke før du tar kontakt med kommunen:
  • Den eller de som har grunnbokshjemmel, det vil si de som er registrerte eiere i det offisielle eiendomsregisteret (matrikkelen) til de aktuelle eiendommene kan kreve sammenslåing.
  • Sjekk at de aktuelle eiendommene er registrert på riktig eier (hjemmelshaver) og eier er lik på eiendommene som skal sammenslås.
  • Sjekk at det er helt lik pant/heftelser på alle eiendommer som skal sammenslås og om det er noen som har rettigheter i eiendommene. Dette kan du sjekke på Se Eiendom.
  • I noen tilfeller kan det kreves at de som har tinglyst rettigheter i eiendommen som skal sammenslås blir informert og gir sitt samtykke.
  • Sjekk at eiendommene som sammenslås utgjør et sammenhengende areal.
Dette sender du til kommunen for å slå sammen eiendommer:
  1. Skjema for sammenslåing.
  2. Kartutsnitt som viser eiendommene. Kartutsnitt kan du lage i web kartet til kommunen. Er du usikker på hvordan du lager kartutsnitt i web- kartet til kommunen kan du følge denne veiledningen. (PDF, 2 MB)
  3. Bekreftelse på at rettighetshavere med bruksretter på eiendommene som skal slås sammen er varslet om sammenslåing.

Send inn skjemaene samlet til postmottak@nome.kommune.no eller per post til postadresse: Ringsevja 30, 3830 Ulefoss.

Hva gjør kommunen?

Vi sjekker at vilkårene for sammenslåing er til stede å registrere sammenslåing i det nasjonale eiendomsregisteret (matrikkelen). Etter registrering sender vi beskjed til kartverket om endringen. Når vi får tilbakemelding fra kartverket på justeringen (tinglysing), får du tilbakemelding og en rapport over registreringen fra oss. Når du mottar rapporten matrikkelbrev er saken fullført.

Hvor lenge må jeg vente til saken er ferdig behandlet?

Du må regne med en saksbehandlingstid på opptil 6 uker fra saken er registrert inn uten mangler til kommunen, til saken er ferdig behandlet.

Hvorfor gjøres det sånn?

Regler for sammenslåing av eiendommer bestemmes av matrikkellova, matrikkelforskriften.

Tilbakemelding