Til de som har Norsjø som privat drikkevannskilde

Ved et uhell i går 15. april har et stort utslipp av grisemøkk fra et gårdsbruk i Midt-Telemark kommune gått i Norsjø. Vi fraråder de som har Norsjø som privat drikkevannskilde å bruke vannet uten tilstrekkelig vannbehandling/koking av vannet inntil videre.

Nome kommune legger ut informasjon på kommunens hjemmeside når vi vet mer om vannkvaliteten.

Utslippet skal være forholdsvis fortynnet i utgangspunktet, og med de store vannmassene som er i Norsjø og at utslippsstedet er 6 km unna, håper vi at det fortynnes raskt i vannmassene.

Det kommunale drikkevannet på Ulefoss er trygt å drikke. Nome kommune har gjort tiltak på vannbehandlingsanlegget, vil ta hyppigere vannprøver og har tett dialog med Mattilsynet om situasjonen.