21.06.21 Smittesituasjon ved Nome asylmottak

Fredag kveld ble det meldt om en smittet ved Nome asylmottak. Lørdag ble det gjennomført hurtigtesting av beboere og ansatte, hvor tre av disse testene ga positivt resultat. I dag har kommunen fått svar på de 142 pcr-testene som ble tatt lørdag, og 16 av disse er positive, noe som totalt gir 17 smittede så langt.

Blant de smitta er det elever i 2., 3. og 4. klasse ved Holla 10-årige skole. Her vil nærkontakter bli kontaktet for testing og satt i karantene. Familiemedlemmer til disse må i ventekarantene (gjelder ikke fullvaksinerte).

Smittevei er ikke kartlagt enda og arbeidet med dette pågår for fullt. Smittesporingen er omfattende og tidkrevende. Kommunen har dialog med FHI og Statsforvalteren.

Med økende smitte anbefaler kommunen igjen bruk av munnbind. Vi ber alle være oppmerksomme og teste seg selv ved svake symptomer.

Formannskapet vil vurdere innføring av lokal forskrift om smitteverntiltak tirsdag morgen.

Kommunen sender ut ny pressemelding når mer informasjon kommer.

Ordfører Bjørg Tveito Lundefaret
tlf. 913 51 748