Smitteberedskap - mutert virus - forsterket TISK

Det er høyt smittetrykk med mutert virus i kommunene rundt oss. Med høy risiko for at det skal dukke opp også her, benytter nå Nome kommune forsterket TISK, etter Folkehelseinstituttets anbefalinger. Hva betyr det?

Forsterket TISK - (Testing, Isolering, Smittesporing, Karantene)

​​​Det innebærer mer utstrakt testing og karantenesetting, og mer vektlegging av god gjennomføring av karantene og isolering. Dette betyr blant annet at man nå setter nærkontakter av nærkontakter i ventekarantene, frem til den som sitter i karantene har avlagt negativt testsvar på sin første koronatest.

Ventekarantene

​Eksempelvis ved smitte i en klasse, så blir elevene nærkontakter som før, mens nytt nå er at resten av husstanden blir nærkontakt av nærkontakt, og må da være i ventekarantene til eleven har testet negativt på første koronatest.

Illustrasjon av TISK - Klikk for stort bilde

Begrens antall nærkontakter - unngå å samles

Dette er ikke tidspunktet for samlinger, selv om vi ikke har smitte i Nome akkurat nå. Det muterte viruset smitter lettere, og et utbrudd kan vokse seg stort på kort tid. Årsmøter, styremøter, medlemsmøter og lignende bør utsettes dersom det ikke kan gjennomføres digitalt.

Ved forsterket TISK kan det ved smittetilfeller fort bli veldig mange som defineres som nærkontakt og nærkontakt av nærkontakt, og må settes i karantene. Det kan på flere områder få store konsekvenser at mange er i karantene, i tillegg til at smitten kan spres raskere.

Unngå unødvendige reiser

Vi oppfordrer våre innbyggere til å unngå unødvendige reiser, spesielt til Grenland, Vestfold og Oslo-området, men også generelt. Dersom reiser er helt nødvendig er det viktig å sette seg inn i hvilke restriksjoner som gjelder dit man skal.

Hva gjelder nå

Nome kommune har ingen lokale restriksjoner, men dersom det påvises smitte er vi rigget til å innføre tiltak på kort varsel. Det er nasjonale retningslinjer fra 23. februar som gjelder:
Klikk her for stor utgave. (PDF, 358 kB)

Nasjonale tiltak fra 23. februar - Klikk for stort bilde

Husk

• Vask hender
  • Hold avstand
  • Hold deg hjemme hvis du er syk
  • Unngå unødvendige reiser
  • Bruk munnbind der du ikke kan overholde 1 meters avstand til andre
  • Bruk hjemmekontor dersom du har anledning til dette

Information in other languages