Rødt nivå ved Nome og Bø vgs, stigende smittetrend

De er nå 5 personer i isolasjon med Covid-19-smitte i Nome kommune, ingen nye tilfeller i dag. Både i Grenland, og nå også i Nome og særlig Midt-Telemark, er det høyt og økende smittetrykk.

Bekymrende utvikling

Alle de lokale tilfellene har hatt kjent smittevei, og tilhører kjente smitteklynger. Dette innebærer at vi har kontroll over smitten så langt, etter intensiv smittesporing og testing de siste dagene. Situasjonen er likevel bekymringsfull.

Følgesmitte

De fleste smitta nå er voksne (foreldregenerasjonen), og dette er følgesmitte etter smitte fra utbruddet blant ungdom i Grenland. I og med nærhet til Grenland både i forbindelse med arbeidspendling, sosialt og ved utdanningsinstitusjoner, vurderer kommuneoverlegen risikoen for smitte blant de unge til å være høy også i Nome og Midt-Telemark.

Bø og Nome vgs på rødt nivå

Kommuneoverlegen anbefaler å sette Bø og Nome videregående skoler på rødt nivå i perioden fra og med 18. mai, til og med 30. mai 2021. Dette etter en samlet risikovurdering av den epidemiologiske situasjonen, spredningspotensialet og etter råd fra Folkehelseinstituttet og i samråd med Statsforvalteren. Det vil bli massetesting av elever og ansatte ved de to skolene 18. mai.