Oppfordring til Nome kommunes innbyggere

Nome kommune har så langt bare hatt enkelttilfeller av Covid-19-smitte. Vi retter en stor takk til alle våre innbyggere som har tatt ansvar for egen og andres helse. Vi håper å holde smittetrykket nede i ukene som kommer, derfor har vi følgende oppfordring til våre innbyggere:

• Unngå unødvendige fritidsreiser til områder med mye smitte (f.eks Grenland)
  • Bruk munnbind på butikker og kjøpesenter der du ikke kan overholde 1 meters avstand til andre
  • Bruk hjemmekontor dersom du har anledning til dette
  • Begrens nyttårsfeiringen

Nyttårsfeiring

Nyttårsfeiringen er for mange et høydepunkt i året, men det er viktig å huske de gjeldene rådene også på denne dagen. Punktene er fra Nasjonale råd for jul og nyttårsfeiring:

• Du må fortsatt begrense det totale antallet mennesker du har sosial kontakt med gjennom hele perioden.
  • Vi opprettholder anbefalingen om at man kan ha inntil 5 gjester til over nyttår.
  • På to av dagene åpner vi for inntil 10 gjester. Det betyr altså inntil 10 gjester på julaften og nyttårsaften, eller to andre dager som man velger selv i løpet av perioden.
  • Det må alltid være minst en meters avstand mellom alle som ellers ikke bor sammen. Dette gjelder både når man sitter til bords, når gavene deles ut og når julekakene kommer fram.
  • Klarer du ikke å gjennomføre juleselskapet med minst en meters avstand hvis du inviterer 10 gjester, må du invitere færre.
  • Hvis du kommer fra områder med høy smitte, bør du holde 2 meter avstand til folk i risikogruppen

Testing i nyttårshelgen

Vi oppfordrer innbyggerne til å teste seg dersom de har symptomer på luftveisinfeksjoner. I samarbeid med Midt-Telemark kommune utvides åpningstidene for testing i nyttårshelgen.

Tirsdag 29.12 Nome legesenter
Onsdag 30.12 Nome legesenter
Torsdag 31.12  Midt-Telemark
Fredag 1.1 Stengt
Lørdag 2.1 Midt-Telemark
Søndag 3.1 Stengt

Finn kontaktinformasjon for testing her

De fleste har fått feire julen sammen med sine nærmeste. Det er vi glade for. Økt reiseaktivitet og sosial omgang er forhold som øker faren for smittespredning. Det er bakgrunnen for de nye oppfordringene.

Vi minner våre innbyggere om fortsatt å ha stor fokus på de grunnleggende smittevernrådene:

• Hold deg hjemme ved symptomer på luftveisinfeksjon
  • Vask hender ofte og grundig
  • Hold avstand

Kommunale kontor vil holde stengt for besøk av publikum i uke 1 og 2

Kommunens saksbehandlere vil være tilgjengelig på telefon og e-post.
Send e-post til postmottak eller finn e-postadresser og telefonnummer til ansatte her.