OPPFORDRING FRA 2 ORDFØRERE OG 1 KOMMUNELEGE

Stigende smitte

Smitten er nå stigende også i våre kommuner, samtidig som utbredelsen i Grenland er bekymringsfull stor. Smittede er i stor grad unge, elever både i ungdoms- og videregående skole.Ordførere og kommuneoverlege - Klikk for stort bildeOrdfører Bjørg Tveito Lundefaret, kommuneoverlege Kristin Sekse og ordfører Siri Blichfeldt Dyrland

Vi vet at unge beveger seg over kommunegrenser, bl a går mange videregående elever på skoler i nabokommuner.
Vi opplever alle at vi har hatt en lang og slitsom vinter, og vil nå gjerne møtes og være sosiale.
Det er lettere å møtes ute når det blir varmere i været, noe vi oppfordrer til.
Likevel, smitten som brer seg i Grenlandsområdet skjer i forbindelse med ulike former for samlinger (også utendørs), derfor anmoder vi sterkt om at sosiale samlinger skjer i tråd med de regler som gjelder.

Hold avstand, vær sammen kun i mindre grupper, og selv om det pr i dag ikke er påbud om bruk av munnbind, vil vi oppfordre til å bruke det.

Bekymret for konsekvensene

Når ungdom smittes, får det store konsekvenser for resten av samfunnet.

Smitten går ikke bare ut over den som er syk, men rammer familiemedlemmer som må være i karantene og borte fra jobb, skole og barnehage. I tillegg må som oftest klassen, kohorten, de man har fritidsaktiviteter med, osv, også i karantene.

Oppfordring til unge og voksne

Vi vil oppfordre familiene til å hjelpe sine ungdommer med å begrense sosial kontakt de nærmeste ukene, slik at vi igjen kan få kontroll med smitten.

Vi oppfordrer ungdommene til å holde ut en stund til. Risikoen for å bli smittet når man møtes over kommunegrensene nå, er som nevnt høy. Risikoen for at det da får store konsekvenser for familie, venner, skole og aktiviteter man ellers kunne deltatt på, er som nevnt da også svært høy.

Smitten de neste ukene legger føringene for hvordan resten av sommeren kan bli!

Klarer vi ikke å få kontroll med smitten nå, risikerer vi strenge tiltak utover sommeren, trolig inntil vi får vaksinert de fleste voksne.

Igjen, følg reglene ved å holde avstand, vaske hender, vær hjemme om du har luftveissymptomer og det ER lurt å bruke munnbind!

Bjørg Tveito Lundefaret
Ordfører i Nome kommune