Oppdatering - og oppfordring til Nomes befolkning

Vi har nå fått svar på store deler av testene som ble tatt i går (23.06), og vi har fått melding om totalt 7 positive så langt i dag.

Smitte i barnehage

Kartlegging viser at én av de positive prøvene meldt i dag gjelder en ansatt i Herregårdshavna barnehage , og affiserer til nå to avdelinger og ansatte.
Det blir satt opp tid for testing som vil pågå utover ettermiddagen, informasjon om dette vil gå ut fra barnehagen. Situasjonen ved barnehagen vurderes fortløpende og foresatte vil få informasjon direkte.

SFO

SFO ved Holla 10-årige skole blir stengt ut denne uka.

Krevende situasjon

Nome kommune har innført munnbindpåbud fram til og med fredag 25. juni. Vi vurderer forløpende om det er nødvendig å innføre flere lokale tiltak.

Kommunen står over en krevende situasjon med utstrakt og uoversiktlig smittesporing, og det er viktigere enn noen gang tidligere i pandemien at hver og en gjør det de kan for å hindre ytterligere spredning.

Sannsynlig delta-virus

Det er sannsynlig at dette er delta-viruset, selv om det ikke er endelig bekreftet. Denne varianten sprer seg over større avstander. Det er derfor ekstra viktig å holde avstand!

Anbefaling til Nomes befolkning

Vi anbefaler at det IKKE gjennomføres sosiale sammenkomster og arrangementer til og med søndag.
Her må hver enkelt ta ansvar, — ansatte i Nome kommune må prioritere smittesporing og testing og har dessverre ikke kapasitet til å besvare henvendelser om arrangementer/sammenkomster. Det anmodes også om ikke å oppsøke arrangementer i andre kommuner.

Vi oppfordrer innstendig alle til å følge disse rådene:
- Begrens sosial kontakt
- Hold avstand
- Test deg, selv ved svake symptomer
- Ikke gå ut om du er syk