Nome kommune har forlenget forskrift om bruk av munnbind

Oppdatert 06.04.21:
Forskriften (påbudet) gjelder fra 25.03.21 og er forlenget til 14.04.21.

1. Når det ikke er mulig å  holde minst to meters avstand, ut over kortvarige passeringer til andre enn husstandsmedlemmer, skal det brukes munnbind
    - i butikker
    - i fellesarealene på kjøpesentre
    - på serveringssteder
    - i tros- og livssynshus
    - i lokaler for kultur-, sport- og fritidsaktiviteter. Plikten til bruk av munnbind gjelder ikke de som utøver fysisk aktivitet.

Plikten til å bruke munnbind gjelder tilsvarende for ansatte på steder hvor det ikke er mulig å holde to meters avstand fra besøkende. Dette gjelder ikke ansatte på steder hvor det er iverksatt andre smitteverntiltak for de ansatte som bruk av  visir, skillevegger o.l. i henhold til folkehelseinstituttets anbefalinger.

2. Når det ikke er mulig å holde to meters avstand til medreisende, skal reisende i kollektivtransporten bruke munnbind. Dette gjelder også på innendørs stasjonsområder.

3. Passasjerer skal bruke munnbind i taxi. Munnbindet skal tas på før reisende setter seg inn i taxien, og skal ikke tas av før reisen er avsluttet og passasjeren har gått ut av taxien. Plikten til å bruke munnbind gjelder tilsvarende for sjåfør når det er passasjer i taxien.

Plikten til å bruke munnbind gjelder ikke for barn under 12 år, eller for de som av medisinske eller andre årsaker ikke kan bruke munnbind.

Påbudet gjelder ikke ansatte og barn i barnehager, grunnskoler og SFO.

Last ned forskriften her (PDF, 436 kB)

Kommuneoverlegen gir i tillegg følgende anbefalinger

• Innskjerping av anbefalinger om arrangementer. Personer som kommer fra andre kommuner bør ikke delta på private eller offentlige arrangementer i Nome.
  • Sterk anbefaling om å følge smittevernreglene i den kommunen man kommer fra.
  • Virksomheter som driver campingplass/bobilcamp bør vurdere å stenge fellesanlegg.
  • Virksomheter som driver varmestuer etc bør vurdere å stenge oppholdsrom innendørs.

Munnbind - Klikk for stort bilde