Nome kommune forlenger munnbindpåbudet

Munnbindpåbudet i Nome kommune forlenges til og med 2. juli 2021.

Formannskapet har på møte i dag kl. 15 vedtatt å forlenge munnbindpåbudet som ble innført 22.06.21.
Bakgrunnen for innføringen av munnbindpåbudt var et lokalt smitteutbrudd av Covid-19 der 19 personer bosatt på Nome mottak var påvist smittet. Blant de smittede var det tre elever ved Holla 10-årige skole. Det innebar at det kunne være smittespredning i lokalsamfunnet.

Smittesituasjonen er mer oversiktlig nå enn den var i begynnelsen av uka. De som er smittet har vært i isolasjon. Deres nærkontakter som kan ha blitt utsatt for smitte har vært i karantene slik at videre smitte reduseres.
Det kan imidlertid fortsatt være smitte «ute» i lokalsamfunnet.

Kommuneoverlegen mener det ut fra dagens smittesituasjon vil være hensiktsmessig å videreføre munnbindpåbudet en uke. Fordelene med et munnbindpåbud vurderes som større enn de ulempene det medfører for innbyggere og besøkende.

Vi minner også om oppfordringen om å ikke gjennomføre sosiale sammenkomster og arrangementer. Det er enda for tidlig å senke skuldrene, og oppfordringen gjelder fortsatt igjennom helga.

• Begrens sosial kontakt
  • Hold avstand
  • Test deg, selv ved svake symptomer
  • Ikke gå ut om du er syk

Når gjelder munnbindpåbudet?

På alle steder hvor det ikke er mulig å holde minst 1 meters avstand til andre enn de du bor sammen med:

• på butikker
  • i fellesarealene på kjøpesentre
  • på serveringssteder
  • i tros- og livssynshus
  • i lokaler for kultur-, sport- og fritidsaktiviteter (gjelder ikke de som utøver fysisk aktivitet)
  • på kollektivtransport, gjelder også på innendørs stasjonsområder
  •  i taxi, gjelder også for sjåfør når det er passasjer i taxien

Vaksinerte er også omfattet av påbudet.

Påudet gjelder ikke ansatte og barn i barnehager, grunnskoler og SFO.

Unntak

• barn under 12 år
  • de som av medisinske eller andre årsaker ikke kan bruke munnbind

Munnbind - Klikk for stort bilde