NAVs kontor på Ulefoss stenges midlertidig

Fra tirsdag 20. februar stenges NAVs kontor på Ulefoss midlertidig etter en ny vurdering av risiko og sårbarhet ved lokasjonen.

Som en del av oppfølgingen av nye retningslinjer for trygge brukermøter i NAV, og etter en anbefaling fra støtteteamet for sikkerhet og eiendom i arbeid- og velferdsdirektoratet, stengte NAV fire lokasjoner i Vest-Telemark forrige uke. Etter å ha gjennomført en analyse av risiko og sårbarhet ved NAVs kontor i Ulefoss, har NAV Midt-Telemark og Nome bestemt å stenge denne lokasjonen midlertidig. Nå igangsettes tiltak for at NAVs kontor på Ulefoss skal kunne åpnes igjen så raskt som mulig.

– Etter analysen av kontorlokalene i Ulefoss ble ledelsen og verneombudene enige om å anbefale en midlertidig stengning. Dette er iverksatt i dag. Sikkerheten til de ansatte og brukere av våre tjenester er svært viktig for oss, samtidig som tjenestetilbudet skal ivaretas, sier NAV-leder i Midt-Telemark og Nome Stine Brekka Skoland.

Alle ansatte ved NAV-kontoret har fått informasjon om stengingen, og de som har avtaler med NAV på Ulefoss vil bli fulgt opp. De vil enten få tilbud om digitale møter, eller møtene vil flyttes til NAVs lokasjon i Bø. NAV Midt-Telemark og Nomes kontor i Bø er åpent alle dager fra kl. 12 til 15.

- NAV jobber systematisk med trygge brukermøter, og det er svært viktig at ansattes trygghet er godt ivaretatt. Vi forholder oss til de ROS-analysene som gjennomføres sett i lys av sikkerhetsanbefalingene til arbeid- og velferdsdirektoratet og samarbeider godt med vernetjenesten om dette, sier direktør i NAV Vestfold og Telemark Anders Anundsen.

Gina Nordahl er hovedverneombud i NAV Vestfold og Telemark og er tydelig på at dette er et nødvendig tiltak for å ivareta god nok sikkerhet på Ulefoss.

- Jeg mener det ikke er forsvarlig å opprettholde brukermøter ved NAVs lokasjon på Ulefoss og har vært tydelig i min anbefaling. Jeg er fornøyd med at dette blir tatt på alvor, og mener det ikke er noe alternativ til stengning, sier hovedverneombudet.

Kommunedirektørene i Midt-Telemark og Nome Per Dehli og Rune Engehult forteller at anbefalingene om stengningen er behandlet i partnerskapet.

De sier det er viktig å arbeide målrettet for å få gjenåpnet lokasjonene, og at brukerne ivaretas på en betryggende måte. De som trenger nødhjelp og som ikke kan benytte digitale tjenester, skal fortsatt få ivaretatt sine rettigheter.

- Vårt arbeid med å trygge ansatte og sikre lokalene våre vil fortsette. Det betyr at det kan komme flere sikkerhetstiltak i vår region fremover, sier Anundsen.