Løpende vurdering av tiltaksnivå

Midt-Telemark og Nome kommuner, ved kommuneoverlege, kommunedirektører og ordførere har hatt møte i formiddag (20. mars).

Som kjent, ble kommunene i Grenland stengt ned ved midnatt, etter såkalt tiltaksnivå A (Særlig høyt tiltaksnivå, regulert i covid-19-forskriftens kap. 5A). Midt-Telemark og Nome kommuner er sammen med Kragerø, Drangedal og Notodden randsonekommuner til Grenlandskommunene. Det anmodes fra nasjonale myndigheter at randsonekommuner, med ganske like utfordringer, innfører samme tiltaksnivå.

Det vil være kontakt mellom kommuneoverlegene i helgen, og nytt møte i beredskapsledelsen i våre to kommuner, er satt til mandag kl. 09.00.

Ved vedtak om nye tiltaksnivå, må dette drøftes i beredskapsledelsen, samt fattes politiske vedtak og vedtas av nasjonale myndigheter, før tiltak igangsettes. Ved behov, kan dette skje i løpet av mandag.

Som nevnt, situasjonen følges tett gjennom helgen.

I tillegg, spesielt for Nome, så er det løpende dialog mellom Nome videregående skole og kommuneoverlegen med tanke på ytterligere tiltak ved skolen. Smittesporing gjennomføres nå, det kreves stor innsats, i og med mange både elever og tilsatte.

Inntil nye vedtak fattes: følg kjente smittevernregler;

• hold avstand
  • bruk gjerne munnbind