Lokaldemokratiundersøkelse – vi trenger innbyggernes mening

Nome kommune skal delta i Lokaldemokratiundersøkelsen 2021. Både innbyggere og folkevalgte vil bli stilt spørsmål om hvordan de vurderer lokaldemokratiet i egen kommune.

Både folkevalgte og innbyggere blir spurt

Undersøkelsen er todelt; en del er rettet mot innbyggerne og en del er rettet mot folkevalgte i kommunestyret. Spørsmålene til innbyggere og folkevalgte dekker ulike sider ved et godt lokaldemokrati: pålitelig styre, ansvarlig styre, borgernært styre og effektivt styre.

Du kan bli oppringt

Det betyr at du som innbygger kan bli oppringt av Opinion for å svare på noen spørsmål. Hensikten er å kartlegge hvordan innbyggere opplever at lokaldemokratiet fungerer, noe som vil være et viktig bidrag og gi oss verdifull kunnskap i arbeidet med å videreutvikle lokaldemokratiet i Nome.

Vi oppfordrer de som blir oppringt til å svare på undersøkelsen.
Alle svar vil bli behandlet anonymt.

Når

De folkevalgte skal gjennomføre undersøkelsen på en samling den 1. september. Innbyggerundersøkelsen blir gjennomført i månedsskifte august/september.

Det er Kommunesektorens organisasjon (KS) som står bak undersøkelsen, og Opinion som gjennomfører innbyggerundersøkelsen.

Lokaldemokrati - Klikk for stort bildeIllustrasjon: bedrekommune.no