Informasjon om smittesituasjonen

Det er en betydelig økning i smitte av den engelske virusvarianten i kommuner rundt oss. Det er for tiden ingen smittede i Nome kommune, men det er en raskt økende smitte i Vestfold og Grenland. Flere av kommunene i Vestfold har nå svært omfattende smitteverntiltak.

Forsterket smittevern

Vi har innbyggere i Nome som er definert som nærkontakter til smittede i Grenland. Det er innført forsterket smittevern, som innebærer at husstandsmedlemmer til nærkontakter også bli satt i karantene. De det gjelder blir kontaktet.

Dersom du i den siste uka har vært i Grenland, Vestfold eller Oslo-området bør du ha lav terskel for å teste deg ved tegn på luftveisinfeksjon.

Unngå unødvendige reiser

Vi oppfordrer våre innbyggere til å unngå unødvendige reiser til Grenland, Vestfold og Oslo-området, og ellers ta nødvendige forholdregler. Dersom reise til disse områdene er helt nødvendig er det viktig å sette seg inn i hvilke restriksjoner som gjelder der.

• Vask hender
  • Hold avstand
  • Hold deg hjemme hvis du er syk
  • Bruk munnbind på butikker og kjøpesenter der du ikke kan overholde 1 meters avstand til andre
  • Bruk hjemmekontor dersom du har anledning til dette

Skal du arrangere noe?

Nome kommune følger de nasjonale retningslinjene for smittevern, og har ikke anledning til å gi dispensasjoner fra disse. Dersom du planlegger å arrangere noe ber vi deg sette deg inn i hva som gjelder, og å følge anbefalingene.

Her har vi satt opp en oversikt over retningslinjene.