Egenberedskapsuka 2022

Forsidebilde kampanje jeg har aldri - Klikk for stort bildeVi lever i et av verdens tryggeste land, men det betyr ikke at vi er skjermet mot verken store eller små kriser. Har du det du trenger for å klare deg selv i tre døgn dersom vann, strøm og mobilnett plutselig forsvinner?

Når samfunnet rammes av en krise er det mange som trenger hjelp, og jo flere som er i stand til å ta vare på seg selv og de rundt seg, jo mer hjelp kan settes inn der behovet er størst. Slik er du del av Norges beredskap. Fra 31. oktober til 6. november arrangerer Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) en landsdekkende kampanje om egenberedskap i samarbeid med kommunene. I år er det en egen kampanje rettet mot de unge. Vi håper enda flere vet hva som er anbefalingen, og fyller på lageret sitt.

Men hvorfor trenger vi egentlig egenberedskap?

Det er mange grunner til at det er lurt å ha egenberedskap. Blant annet ser vi at klimaendringene fører til mer ekstremvær, som kan gi bortfall av kritisk infrastruktur som vann, strøm og mobilnett. Andre hendelser som krig og sabotasje kan gjøre at det blir vanskelig å få tak i nødvendige varer. Likevel trenger det ikke være de store krisene som fører til at hverdagen blir satt på vent, det er like godt å ha noe ekstra tørrmat liggende når det er full fest på kjøkkenet i kollektivet, og når strømmen går midtvinters. Hverdagskriser er også kriser.

Så hva kan du gjøre for å forberede deg?

Du trenger heldigvis ikke å løpe ut og storhandle, du kan begynne med å se hva du har i skapene fra før. De fleste har nemlig mye av det de trenger! Det er kurven med ullpledd ved siden av sofaen, stearinlys og fyrstikker, powerbank til mobilen og sjokoladen på lur bak i kjøkkenskapet. Ta med noe av det du mangler neste gang på butikken, og sjekk om du får kjøpt noen av de dyrere tingene brukt, så er du snart helt i mål!

Det viktigste er å tenke over hva som kan skje hos deg, hvilke konsekvenser det ville fått og hva du ville gjort for å håndtere det. De grunnleggende behovene som må dekkes de første dagene av en krise er varme, mat, drikke, legemidler, hygiene og informasjon. Med et lite reservelager av det du er mest avhengig har du kommet langt! En fullstendig oversikt over hva du trenger finner du på sikkerhverdag.no, men vi har oppsummert det viktigste for deg her:

• Mat: Mat du kan tilberede uten strøm og vann er lurt, og gjerne noe som kan oppbevares i romtemperatur og har langt holdbarhet. For eksempel knekkebrød, energibarer og middagshermetikk.
  • Vann: Uten vann klarer vi oss ikke særlig lenge, derfor er vann kjempeviktig! Vi trenger det for drikke, matlaging og hygiene. Dårlig hygiene kan gi grobunn for smitte – så det er viktig med god hygiene ved toalettbesøk og matlaging. Her kan våtservietter og antibac være til hjelp. For drikke, matlaging og hygiene trenger du 9 liter vann per person for tre døgn!
  • Strøm: Strøm brukes til det meste vi gjør i hverdagen. Har du ikke strøm må du finne andre alternativer for å lage mat og skaffe varme. Vi anbefaler derfor varme klær, sovepose, vedovn og primus for å lage mat på. Du kan også avtale med naboer om å gi deg husly. Powerbank eller bil kan brukes for å lade telefon.
  • Legemidler: Om du er avhengig av legemidler eller medisinske hjelpemidler må du snakke med lege eller apotek om mulighet for å ha en ekstra beholdning, bare husk å sjekke holdbarheten. Du bør alltid ha en standard førstehjelpspakke og jodtabletter for atomhendelser hjemmet. Det kan være lurt å friske opp slik at du behersker grunnleggende førstehjelp.
  • Informasjon: Det er viktig å ha tilgang på offisiell informasjon. Når varslingsanlegget, ofte kalt flyalarmen, går må du søke informasjon. NRK P1 er den offisielle beredskapskanalen. Husk at mange kan ha egeninteresse av å spre feilinformasjon, så bruk kun pålitelige kilder. For å ha god tilgang på̊ viktig informasjon bør du ha en DAB-radio som går på batteri, og ekstra batterier. Radioen i bilen kan også brukes.

Jeg har aldri ...

Du tenker kanskje at du aldri har trengt egenberedskap? Tenk igjen! Alle gangene du har tatt på̊ en ekstra ullgenser fordi kjæresten har skrudd ned varmen for å spare strøm, eller når du har måttet grave frem den gamle posesuppen fra bak skuffen den dagen du ikke rakk butikken, har du brukt egenberedskapslagret ditt! Med et lite reservelager er du klar for både store og små kriser.

Se full oversikt over råd og utstyr på Sikkerhverdag.no

Egenberedskap - dekk dine grunnbehov - Klikk for stort bilde