Anbefaler bruk av munnbind

Kriseledelsene i Nome kommune og Midt-Telemark kommune hadde fellesmøte mandag morgen. Kommuneoverlegens råd er en sterk anbefaling om bruk av munnbind i følgende situasjoner:

I butikker, i fellesarealene på kjøpesenter, på serveringssteder, i tros- og livssynshus, på kollektivtransport og i lokaler for kultur-, sports- og fritidsaktiviteter.

Anbefalingen gjelder fra mandag 22. mars og frem til annet blir vedtatt.

Familiebesøk eller andre samlinger

Dersom du vurderer å dra på besøk til Nome eller Midt-Telemark kommuner husk

• sjekk reglene som gjelder i din hjemkommune. Disse må og følges her
  • vurder om reisen er nødvendig, kan du utsette så gjør det

Hytte

Du står fritt til å reise på hytta/fritidsboligen din i våre kommuner. Vi oppfordrer til å handle før du kommer til kommunene våre.

Nome vgs

Vi venter på prøvesvar og vurderer situasjonen fortløpende.

Videre prosess

Nome og Midt-Telemark kommuner som er randsonekommuner til 5a kommuner, har et lavt smittetrykk som ikke tilsier økt tiltaksnivå akkurat nå. Dette kan endre seg raskt og kriseledelsene vurderer situasjonen fortløpende.

Onsdag 24. mars skal eventuelle lokale tiltak opp til politisk behandling i begge kommunene. Vurderingen blir da gjort på bakgrunn av utviklingen de nærmeste dagene.

Bjørg Tveito Lundefaret, ordfører i Nome kommune

Siri Blichfeldt Dyrland, ordfører i Midt-Telemark kommune