02.07.21 6 nye smitta - Nome kommune forlenger munnbindpåbudet til og med 9. juli

Det er meldt 6 nye smittetilfeller i ettermiddag. 5 av disse er nærkontakter og allerede i karantene.
Smittesporing pågår.

De som er nærkontakter blir kontaktet av smittesporingsteamet i kommunen.

Nome kommune forlenger munnbindpåbudet til og med 9. juli

Formannskapet vedtok i dag å forlenge munnbindpåbudet i Nome til og med fredag 9. juli. I tillegg anbefales innbyggere å bruke ventekarantene.

Bakgrunnen for forlengelsen er en ny, uavklart smittesituasjon i Nome kommune hvor smittesporing er krevende. Vi har flere innbyggere smitta etter en sosial sammenkomst som har funnet sted i Skien kommune. Dette er en del av et større utbrudd som gjelder minst 8 andre kommuner.

Anbefaling om ventekarantene

Formannskapet vedtok også å anbefale at ventekarantene gjennomføres i samme periode som munnbindpåbudet. Det vil si at nærkontakter til nærkontakter holder seg i karantene til det foreligger negativ test hos den de er nærkontakt til.

Når gjelder munnbindpåbudet?

På alle steder hvor det ikke er mulig å holde minst 1 meters avstand til andre enn de du bor sammen med:

• på butikker
  • i fellesarealene på kjøpesentre
  • på serveringssteder
  • i tros- og livssynshus
  • i lokaler for kultur-, sport- og fritidsaktiviteter (gjelder ikke de som utøver fysisk aktivitet)
  • på kollektivtransport, gjelder også på innendørs stasjonsområder
  •  i taxi, gjelder også for sjåfør når det er passasjer i taxien

Vaksinerte er også omfattet av påbudet.

Påbudet gjelder ikke ansatte og barn i barnehager, grunnskoler og SFO.

Unntak

• barn under 12 år
  • de som av medisinske eller andre årsaker ikke kan bruke munnbind

Vi oppfordrer også på det sterkeste til å laste ned Smittestopp-appen.

Ordfører Bjørg Tveito Lundefaret
tlf. 913 51 748