Translate

Viktig melding

Jeg vil bygge enebolig eller fritidsbolig

Skal du bygge egen bolig eller fritidsbolig må du sende søknad om tillatelse til kommunen. Slike søknader skal som hovedregel sendes inn av fagpersoner (byggefirma/arkitekt etc) som kan erklære ansvarsrett som ansvarlig søker. Fagpersoner/foretak som kan erklære slikt ansvar må tilfredsstille gitte kvalifikasjonskrav – dvs. krav til både utdanning og praksis. Du kan finne ansvarlige søkere bl.a. i den sentrale godkjenningsordningen

Kommunen kan imidlertid godkjenne deg som selvbygger av egen bolig eller egen hytte uten at du tilfredsstiller kravene til utdanning og praksis. Selvbyggerbegrepet gjelder enkle arbeider og omfatter også søkerfunksjonen. Søknad om tillatelse til å bygge bolig eller hytte til eget bruk kan du dermed søke om selv. For at kommunen skal kunne godkjenne deg som søker må du sannsynliggjøre at du har god kunnskap om kravene som gjelder slik søknad. Dokumentasjon som sannsynliggjør at søkerfunksjonen vil bli tilfredsstillende ivaretatt kan være tidligere erfaring som søker samt innsending av en god og fullstendig søknad. 

Hva må jeg gjøre:

Du må som hovedregel engasjere et foretak (byggefirma/arkitekt etc) som kan erklære ansvar i funksjonen som ansvarlig søker. Dette foretaket vil da ivareta/sørge for at all nødvendig dokumentasjon søknaden krever blir ivaretatt.

Dersom du ønsker å fremme søknaden selv (etter selvbyggerbestemmelsen) må du selv sjekke følgende:

Lage og levere byggesøknad og nabovarsel på nett (for profesjonelle)

Du kan som profesjonell sende inn søknad på nett. Denne løsningen gir deg veiledning  som hjelper deg med utfylling og innsending av søknaden.

Selv om du ikke sender byggesøknaden på nett, kan du sende ut nabovarsel til hver enkel nabo på nett
 

1. Søknadsskjema og beskrivelse av tiltaket (papir)

Det består av to skjema hvor selve søknadskjema beskriver hva som omsøkes, hvilke vedlegg som følger søknaden samt signatur. Det andre skjemaet beskriver tiltaket størrelse opp mot utnytting av angitt i plan, om det foreligger farere eller om tiltaket kommer i konflikt med omgivelsene, opplysninger om veg, vann og avløp.

Ved ett trinns søknad:

Søknad om tillatelse til tiltak (Blankett 5174)  (PDF, 125 kB)

Opplysninger om tiltakets ytre ramme (Blankett 5175) (PDF, 135 kB)

Ved 2 trinns behandling:

Søknad om rammetillatelse  (Blankett 5174) (PDF, 125 kB)

Søknad om igangsettingstillatelse (Blankett 5151) (PDF, 128 kB)

Opplysninger om tiltakets ytre ramme (Blankett 5175) (PDF, 135 kB)

2. Nabovarsling (papir og digitalt)

Ved oppføring av søknadspliktig tiltak skal man i de aller fleste tilfeller sende nabovarsel til naboer og gjenboere, med mindre de skriftlig har varslet at de ikke har noe å bemerke til søknaden. Naboer kan uttale seg til varselet innen en frist på 2 uker, om de ikke signerer på at de samtykker til byggearbeidene.

Nabovarsel på papir (blankett 5154) (PDF, 97 kB) skal sendes til nabo sammen med tegninger, situasjonsplan og evt. søknad om dispensasjon.

Opplysninger gitt i nabovarsel (blankett 5155) (PDF, 56 kB) skal levers kommunen og viser hvilke opplysninger som er gitt til nabo.

Kvittering for nabovarsel (blankett 5156)  (PDF, 49 kB)skal også sendes sammen med byggesøknaden. På skjemaet skal alle naboer signere at de har mottatt nabovarselet. Her kan nabo også signer på at de samtykker i tiltaket.

Du kan også sende inn nabovarsel på nett. Denne tjenesten koster ca. kr. 1000,-. Dette kan spesielt lønne seg isteden for å sende varselet rekommandert til mange naboer. Løsningen er rask.

Sende ut nabovarsel digitalt til hver enkel nabo på nett

3. Situasjonsplan og byggetegninger

Situasjonskart benyttes som grunnlag for situasjonsplan som skal ligge ved alle bygge- og delesaker. Situasjonsplan utarbeides av tiltakshaver eller søker og skal vise hele tiltaket nøyaktig inntegnet, påført utvendige mål og avstander. Det skal i den grad det er relevant for behandlingen av byggesaken – påføres opplysninger om tiltakets planlagte plassering og minste avstand i forhold til:

  • nabogrenser
  • nærliggende bygninger
  • senterlinje veg
  • høyspentlinjer (luftstrekk/kabel)

Situasjonsplan kan du skrive ut fra kommunens kartløsning.

Tegninger skal være tydelige og i målestokk. Plan-, fasade- og snitt-tegninger bør være i 1:100 og målsatte. Gjelder tiltaket endring på eksisterende bygg skal både eksisterende tegninger og tegninger med det nye tiltaket sendes inn.

Eksempel på situasjonsplan og tegninger av garasje. (PDF, 595 kB)

4. Erklæring om ansvarsrett og gjennomføringsplan (papir)

Alle ansvarsområder i en byggesak både innenfor prosjektering (PRO), utførelse (UTF) og i enkelte tilfeller der det er krav om uavhengig kontroll (KUT) må disse være belagt med ansvar.

Hvert foretak fyller ut erklæring om ansvarsrett (blankett 5181) og signerer denne.

Når ansvaret er utført skal hvert foretak signer på en samsvarserklæring som dateres. samsvarserklæringen skal ikke leveres sammen med byggesøknaden, men beholdes av søker som dokumentasjon om kommunen kommer på tilsyn.

Ansvarlig søker fyller ut gjennomføringsplanen (blankett  med alle ansvarsområdene, foretak dato for samsvarserklæringen. Oppdatert gjennomføringsplan sendes inn ved søknad om byggetillatelse, endringssøknad, søknad om midlertidig brukstillatelse og ferdigattest. Det angis derfor nytt versjonsnummer ved hver ny plan som sendes kommunen. Se denne veilederen for utfylling av skjema. (PDF, 5 MB)

5. Søknad om utslippstillatelse (papir)
6. Søknad om dispensasjon (papir)

Hva gjør kommunen:

  • Dersom byggesøknaden inneholder mangler etter at den er sendt til kommunen, eller hvis den innsendte dokumentasjonen er utilstrekkelig, vil kommunen be om mer informasjon. Dette forsinke fremdriften i byggeprosjektet.
  • Når ansvarlig søker har levert en fullstendig byggesøknad skal kommunen gi tillatelse dersom tiltaket ikke er i strid med bestemmelser gitt i eller i medhold av plan- og bygningsloven.
  • Dersom søknaden avslås må kommunen ha en konkret og tilstrekkelig klar hjemmel i lov/forskrift.
  • En komplett byggesøknad som ikke er i konflikt med gjeldende plangrunnlag skal kommunen behandle inne en frist på 3 uker etter at søknaden er komplett.
  • Dersom søknaden derimot ikke er komplett, vil kommunen ha en frist på 12 uker til å behandle byggesøknaden. Det samme gjelder dersom byggesøknaden er avhengig av  dispensasjon.
  • Kommunen sender faktura på saksbehandlingsgebyr etter gjeldende satser.
  • Kommunen registrerer nybygget i offentlig kartgrunnlag og registre.

Hvorfor:

Tilbakemelding