Translate

Viktig melding

Klage på helse- og omsorgstjenester

Hva kan du klage på?

  • at du ikke har fått den tjenesten du ønsker
  • forhold ved tjenesten du ikke er fornøyd med
  • kritikkverdige forhold
  • saksbehandlingen

Klage på vedtaket

Hvis du har fått avslag på en helsetjeneste du mener å ha rett på, kan du klage. Dette kalles en rettighetsklage. En rettighetsklage sendes til den du har mottatt vedtaket fra. Saksbehandler vil gå igjennom vedtaket på nytt og ser om det bør endres. Endres ikke vedtaket, sender de automatisk klagen videre til Statsforvalteren i Telemark som avgjør saken.

Klage på tjenesten

Hvis du er misfornøyd med en helsetjeneste du får, for eksempel på sykehjem, bør du først henvende deg muntlig eller skriftlig til ledelsen på sykehjemmet. Vær tydelig på hva du er misfornøyd med og hva du ønsker endret.

Når de som utfører tjenesten får klagen din, må de undersøke saken og endre tilbudet dersom det ikke er godt nok. Fører ikke klagen frem, blir klagen sendt til Statsforvalteren i Telemark som gjør en vurdering av saken.

 

Hjelp til å klage

Trenger du hjelp til å klage, kan du be om bistand fra de ansatte i kommunen. Du har også mulighet til å kontakte Pasient- og brukerombudet. De kan informerer om hvilke rettigheter du har. 

Pasient- og brukerombudet 

Pasient- og brukerombudet jobber for å ivareta pasienter, brukere og pårørende sine behov, interesser og rettssikkerhet i offentlig helse- og omsorgstjeneste. Dette er et gratis lavterskeltilbud for innbyggere i hele Norge, og du kan være anonym.  
 
Se mer om hva og hvordan du kan få hjelp på Pasient- og brukerombudet

Tilbakemelding