Sosial Kompetanse - Robuste barn
Barnehagen skal fremme demokrati, mangfold og gjensidig respekt, likestilling, bærekraftig utvikling, livsmestring og helse… (Barnehagens verdigrunnlag)
Barnehagen skal være et trygt og utfordrende sted der barna kan prøve ut ulike sider ved samspill, fellesskap og vennskap. Barna skal få støtte i å mestre motgang, håndtere utfordringer og bli kjent med egne og andres følelser ( Livsmestring og Helse) - Rammeplan for barnehager.
Dette barnehageåret skal vi ha ekstra fokus på arbeidet med å utvikle barnas emosjonelle og sosiale ferdigheter, samt forsøke å gjøre barna robuste ved å gi støtte i å mestre motgang, håndtere utfordringer og bli kjent med egne og andres følelser.
Dette vil vi gjøre på ulike måter, men et av verktøyene vi bruker er “Jeg og Vi” et strukturert materiell laget av Lövgren og Gìslason. Vi skal gi barna mulighet til å utvikle sosioemosjonelle ferdigheter som å kjenne igjen og forstå følelser og kunne sette ord på det de føler, kunne samarbeide med andre, kunne uttrykke behov og utvikle vennskap.
Førskolegruppa skal bruke “Småsteg” som bygger på tidligere utgaver av Steg for Steg. Temaene i Småsteg bygger på det som er grunnleggende i arbeidet med sosial kompetanse: Empatitrening, kognitiv problemløsning og mestring av sinne. I tillegg er Småsteg utvidet med vesentlige elementer med betydning for sosial kompetanse og mental helse.
Dette materiellet vil være et supplement til den daglige sosiale læringen som foregår i lek og aktiviteter og i rutinesituasjonene våre.
Publisert 28.08.2018 10.32
Sist endret 14.10.2024 13.51