Regnskap 2019 - foreløpig orientering

Driftsregnskapet for 2019 i Nome kommune er avsluttet med et regnskapsmessig merforbruk (underskudd) på om lag 1,1, mill.

Resultat er imidliertid etter strykninger. Etter gjeldende regnskapsregler må underskuddet reduseres for eventuelle budsjetterte avsetninger til frie fond, budsjetterte overføringer fra drifts- til investeringsregnskapet, samt budsjettering av tidligere års regnskapsmessig underskudd. For 2019 utgjør strykningene 5,535 mill. kr, og samlet netto merforbruk før strykninger er på 6,6 mill. kr. For 2019 er det gjort følgende stryktninger:

• Avsetning til disposisjonsfond: 3,060 mill. kr
  • Avsetning til mobilmast Helgen: 0,275 mill. kr
  • Avsetning til volleyball/asfalt Lundevang: 0,200 mill. kr
  • Overføring fra drift til investering: 2,0 mill. kr

Underskuddet på 6,6 mill. kr består av netto mindreinntekter på fellesinntekter og fellesutgifter på 1,5 mill. kr, samt merforbruk på driftsområdene på om lag 5,2 mill. kr.

Avvik driftsregnskapet

Her ligger det en tabell som viser avvik mellom vedtatt budsjett, og det avlagte regnskapet. (PDF, 23 kB)

Fellesinntektene viser merinntekter på om lag 2,3 mill. kr. Det som trekker mest i positiv retning er skatt og rammetilskudd på ca. 2,2 mill. kr og integreringstilskudd på ca. 1,2 mill. kr. Regnskapet viser at inntekter fra konsesjonskraft er om lag 1,5 mill. kr lavere enn budsjettert.

Under «netto finansutgifter» ser vi at renteutgiftene er omtrent 1,5 mill. kr høyere enn budsjettert. Vi har i budsjettet ikke tatt god nok høyde for den siste renteøkningen høsten 2019.

Av felles formål utenom driftsområdene framkommer en kostnad på om lag 1,4 mill. kr knyttet til pensjonskostnader utover budsjett, noe som skyldes høye pensjonskostnader i 2019.

Samlet viser forannevnte en netto merinntekt på om lag 4,0 mill. kr for det vi definerer som fellesinntekter og fellesutgifter. Dette er imidlertid inkludert strykningene som er nevnt ovenfor. Dersom vi tar hensyn til disse får vi en netto mindreinntekt på om lag 1,535 mill. kr på fellesinntekter og fellesutgifter.

For driftsområdene var det i budsjettet samlet stilt til disposisjon netto 447,9 mill. kr. Regnskapet viser forbruk på om lag 453,0 mill. kr, dvs et merforbruk på om lag 5,2 mill. kr. Merforbruket skyldes overskridelser på flere av rammeområdene, og de største kronemessige overskridelsene ser vi hos NAV, oppvekstetaten og samfunnsutviklingsetaten.

Til orientering er det i regnskapet for samfunnsutviklingsetaten overført 1,4 mill. kr fra investeringsregnskapet til driftsregnskapet etter dialog med revisor. Uten denne overføringen ville rammeområdet holdt seg innenfor budsjett.

Investeringsregnskapet
Investeringsregnskapet viser samlede utgifter til nybygg/nyanlegg på 44,5 mill. kr. Av dette utgjør vann- og avkløpsprosjekter om lag 16,6 mill. kr. Det største investeringstiltaket i 2019 har vært avslutning av Ulefoss brannstasjon med 9,3 mill. kr.

Videre behandling
Regnskapet sendes nå over til Vestfold og Telemark kommunerevisjon IKS, som innen 15. april utarbeider revisjonsberetning. Kommunedirektøren vil innen 31. mars ferdigstille kommunens årsberetning, og denne vil umiddelbart bli distribuert til kommunestyret. Revidert regnskap og årsregnskap vil etter planen komme til behandling i kommunestyrets møte 16. juni.