Translate

Viktig melding

Opprette og dele fra ny eiendom

Du kan søke om å fradele/opprette ny eiendom der hvor det er behov for å få et eget matrikkelnummer for pantsetting og salg. Det gjelder f.eks. bolig, fritidsbygg, industri eller landbruk. Den nye eiendommen må registreres i det nasjonale eiendomsregistret (matrikkelen), tinglyses og registreres i grunnboken.

Innhold

  1. Hva må du gjøre?
  2. Hva gjør kommunen?
  3. Hvor lenge må jeg vente til saken er ferdig behandlet?
  4. Hvorfor gjøres det sånn?

 

Hva må du gjøre?

Før du søker må du sjekke:

  • Du må sjekke om arealet er bolig-, landbruks- eller frilufts areal. Alle planer i kommunen finner du på areaplaner.no
  • Hvis du finner at fradelingen/oppretting av ny eiendom ikke vil stemme med arealformål eller bestemmelser i disse planene, er landbruk- eller frilufts areal må du kanskje søke om dispensasjon. Da må du også sende inn søknad om dispensasjon til kommunen.

For å søke om fradeling/oppretting av ny grunneiendom må du sende inn søknadsskjema for trinn 1-2: 

Skjema for trinn 1: søknad til byggesak
Skjema for trinn 2: bestilling av oppmåling
Hvem skal signere søknad og bestilling av oppmåling?

Saksbehandlingen går fortere om du sender inn skjemaene til alle trinnene (1-2.) samlet til postmottak@nome.kommune.no eller per post til postadresse: Ringsevja 30, 3830 Ulefoss.

Hva gjør kommunen?

Oppretting/ fradeling av eiendom må behandles etter flere lovverk.

Trinn 1:

Først etter plan- og bygningsloven politisk i Samfunnsutviklingsutvalget, eller av administrasjonen på delegasjon (trinn 1), Deretter jordlova hvis arealet er landbruk- eller frilufts areal (trinn 1a). Trinn 1 avgjør om du får godkjent fradeling.

Det er eget gebyr for trinn 1.

Trinn 2:

Etter godkjent søknad må arealet måles opp. Vi kaller inn til et møte i marka (oppmålingsforretning) og det blir satt ned grensemerker for de nye grensene (trinn 2).  

Til slutt registrerer vi de nye grensene i det nasjonale eiendomsregisteret (matrikkelen) og sender beskjed til kartverket om endringen. Når vi får tilbakemelding fra kartverket på fradelingen (tinglysing og oppretting i grunnboken), får du tilbakemelding fra oss, og en rapport over registreringen. Når du mottar rapporten på den nye eiendommen (matrikkelbrev) er saken fullført. 

Det er eget gebyr for trinn 2.

Hvor lenge må jeg vente til saken er ferdig behandlet?

Du må regne med en total saksbehandlingstid på opptil 28 uker fra saken er registrert inn til kommunen uten mangler, til saken er ferdig behandlet.

Du må regne med lengre saksbehandlingstid i saker som også skal behandles etter jordloven eller konsesjonsloven, og om du må søke om dispensasjon.

Om vinteren kan saksbehandlingen bli lengre dersom det kommer mye snø eller kulde da måling og merking av de nye grensene må utsettes.

Hvorfor gjøres det sånn?

 Regler for gjennomføring av fradeling/oppretting av ny grunneiendom bestemmes av plan- og bygningsloven, jordlova, matrikkelloven og matrikkelforskriften.

Tilbakemelding