Translate

Viktig melding

Måle opp eksisterende grenser

Du kan bestille oppmåling av hele eller deler av din eiendom hvis du har uklare grenser i marka, hvis eiendommen ligger med usikre grenser i kartet eller hvis du ønsker å få markert grensepunktene på nytt. Eiendomspunkter som blir målt i marka registreres i det nasjonale eiendomsregisteret (matrikkelen) med godkjente koordinater. Vi kaller dette klarlegging av grenser.

Ofte stilte spørsmål om eiendomsgrenser finner du her.

Innhold

  1. Hva må jeg gjøre?
  2. Hva gjør kommunen?
  3. Hvor lenge må jeg vente til saken er ferdig behandlet?
  4. Hvorfor gjøres det sånn?

 

Hva må jeg gjøre?

Før du bestiller bør du
Du bestiller ved å sende inn følgende skjema
Hvem skal signere søknad og bestilling av oppmåling?

Hva gjør kommunen?

  • Vi ser gjennom at den ikke mangler noe i bestillingen.
  • Vi finner frem dokumentasjon over grensepunkt /grensen(e) som skal måles inn og kaller inn alle som grensepunkt/grensen(e) berører til et møte i marka (oppmålingsforretning) for å rekonstruere og måle grensepunkt/grensen(e).
  • Vi måler inn og setter ned grensebolter.
  • Vi registrere de nye grensene i det nasjonale eiendomsregisteret (matrikkelen) og sender ut beskjed når registreringen er gjennomført til de som får grensen sin endret. Du mottar en rapport over registreringen (matrikkelbrev/relevant utdrag fra matrikkelen) når arealet er flyttet og saken fullført.

Hvor lenge må jeg vente til saken er ferdig behandlet?

Du må regne med en total saksbehandlingstid på opptil 16 uker fra saken er registrert inn til kommunen uten mangler, til saken er ferdig behandlet. Du må regne med lengre saksbehandlingstid i saker som trenger ytt ligere avklaringer.

Om vinteren kan saksbehandlingen bli lengre dersom det kommer mye snø eller kulde da måling og merking av grensepunkt/grensen(e) må utsettes.

Hvorfor gjøres det sånn?

Regler for gjennomføring av arealoverføring bestemmes matrikkelloven og matrikkelforskriften.

Tilbakemelding