Translate

Viktig melding

Jeg vil bygge enebolig eller fritidsbolig

Skal du bygge egen bolig eller fritidsbolig må du sende søknad om tillatelse til kommunen. Slike søknader skal som hovedregel sendes inn av fagpersoner (byggefirma/arkitekt etc) som kan erklære ansvarsrett som ansvarlig søker. Fagpersoner/foretak som kan erklære slikt ansvar må tilfredsstille gitte kvalifikasjonskrav – dvs. krav til både utdanning og praksis. Du kan finne ansvarlige søkere bl.a. i den sentrale godkjenningsordningen

Kommunen kan imidlertid godkjenne deg som selvbygger av egen bolig eller egen hytte uten at du tilfredsstiller kravene til utdanning og praksis. Selvbyggerbegrepet gjelder enkle arbeider og omfatter også søkerfunksjonen. Søknad om tillatelse til å bygge bolig eller hytte til eget bruk kan du dermed søke om selv. For at kommunen skal kunne godkjenne deg som søker må du sannsynliggjøre at du har god kunnskap om kravene som gjelder slik søknad. Dokumentasjon som sannsynliggjør at søkerfunksjonen vil bli tilfredsstillende ivaretatt kan være tidligere erfaring som søker samt innsending av en god og fullstendig søknad. 

Hva må jeg gjøre:

Du må som hovedregel engasjere et foretak (byggefirma/arkitekt etc) som kan erklære ansvar i funksjonen som ansvarlig søker. Dette foretaket vil da ivareta/sørge for at all nødvendig dokumentasjon søknaden krever blir ivaretatt.

Dersom du ønsker å fremme søknaden selv (etter selvbyggerbestemmelsen) må du selv sjekke følgende:

Lage og levere byggesøknad og nabovarsel på nett (for profesjonelle)
1. Søknadsskjema og beskrivelse av tiltaket (papir)
2. Nabovarsling (papir og digitalt)
3. Situasjonsplan og byggetegninger
4. Erklæring om ansvarsrett og gjennomføringsplan (papir)
5. Søknad om utslippstillatelse (papir)
6. Søknad om dispensasjon (papir)

Hva gjør kommunen:

  • Dersom byggesøknaden inneholder mangler etter at den er sendt til kommunen, eller hvis den innsendte dokumentasjonen er utilstrekkelig, vil kommunen be om mer informasjon. Dette forsinke fremdriften i byggeprosjektet.
  • Når ansvarlig søker har levert en fullstendig byggesøknad skal kommunen gi tillatelse dersom tiltaket ikke er i strid med bestemmelser gitt i eller i medhold av plan- og bygningsloven.
  • Dersom søknaden avslås må kommunen ha en konkret og tilstrekkelig klar hjemmel i lov/forskrift.
  • En komplett byggesøknad som ikke er i konflikt med gjeldende plangrunnlag skal kommunen behandle inne en frist på 3 uker etter at søknaden er komplett.
  • Dersom søknaden derimot ikke er komplett, vil kommunen ha en frist på 12 uker til å behandle byggesøknaden. Det samme gjelder dersom byggesøknaden er avhengig av  dispensasjon.
  • Kommunen sender faktura på saksbehandlingsgebyr etter gjeldende satser.
  • Kommunen registrerer nybygget i offentlig kartgrunnlag og registre.

Hvorfor:

Tilbakemelding