Hjemmel
Forskriften er fastsatt i Nome kommunestyre 1.april 2025, med hjemmel i § 10-7 i lov om grunnskoleopplæring og den videregående opplæringa (Opplæringslova).
§ 1 Formål og virkeområde
Forskriften skal bidra til at elevene i Nomeskolen har et trygt og godt skolemiljø som skaper inkludering og trivsel, fremmer god helse og gir et godt grunnlag for læring.
Forskriften gjelder for de offentlige grunnskolene i Nome kommune, og gjelder i skoletiden når skolene har ansvar for elevene. Det vil si i alle typer undervisningslokaler, fellesrom, utearealer, på skoleveien og når elevene har undervisning andre steder enn på skolens område, for eksempel på leirskoler og andre turer i skolens regi.
Forskriften kommer også til anvendelse utenfor skoletiden forutsatt at elevenes oppførsel har tilstrekkelig tilknytning til skolen, herunder situasjoner der elever krenker hverandre og det fører til at de ikke har det trygt og godt på skolen.
De enkelte skolemiljøutvalg ved skolene gis myndighet til å vedta egne trivsels- og ordensregler tilpasset den enkelte skoles behov og virkeområde etter gjeldende lovverk.
§ 2 Hensynet til elevens beste og elevenes rett til å bli hørt
I alle saker som behandles etter denne forskriften, skal hensynet til elevens beste være et grunnleggende hensyn. Skolen skal også ivareta elevens rett til å bli hørt, jf. Barnekonvensjonen art. 3 og art. 12, Grunnloven § 104 og Opplæringsloven § 10-1 og § 10-2.
§ 3 Organisering av skoledemokrati
Det skal være elevråd på hver grunnskole i samsvar med opplæringsloven. Dette kan deles i et elevråd på barnetrinnet og et på ungdomstrinnet som både kan fungere adskilt eller samlet.
Elevrådet er et rådgivende organ for skoleledelsen, og kan sette i gang egne prosjekter i samråd med skolens ledelse. Elevrådet skal ha en leder og en nestleder som begge møter i skolemiljøutvalget (SMU). Elevrådet oppnevner i tillegg nødvendig antall representanter for å oppnå flertall i SMU. En pedagogisk ansatt skal ha ansvaret for elevrådet.
På hver skole skal det være et foreldreråd der alle foreldre som har barn i skolen er medlemmer. Representanter for foreldrene samles jevnlig i Foresattes arbeidsutvalg (FAU). FAU skal ha en leder og en nestleder, og disse møter i SMU. I tillegg oppnevner FAU nødvendig antall representanter. FAU er et rådgivende organ for skoleledelsen. Rektor eller vara skal være tilgjengelig i hvert møte.
På hver skole skal det være et skolemiljøutvalg (SMU). I skolemiljøutvalget skal elevene, foreldrerådet, de ansatte, skoleledelse og kommunen være representert. Skolemiljøutvalget skal være satt sammen slik at representantene for elevene og foreldrene til sammen er i flertall. Elevrepresentantene skal ikke være til stede når saker som er omfattet av taushetsplikt blir behandlet. I tilfeller der dette er aktuelt, skal foreldrerepresentantene ha dobbeltstemme tilsvarende bortfallet av elevrepresentantene sine stemmer. SMU er et rådgivende organ for skoleledelsen, og rektor eller vare fungerer som sekretær i møtene. Det tidligere Samarbeidsutvalget i Nome kommune (SU) inngår fra høsten 2024 i Skolemiljøutvalget.
§ 4 Vurdering av elevens orden og oppførsel - gjelder for ungdomstrinnene
Vurdering i orden og oppførsel skal foretas ut fra reglene om orden og oppførsel i denne forskriften, samt i skolens eget reglement. Elevens orden og oppførsel kan ikke vurderes ut fra andre vurderingsgrunnlag enn dette.
Karakterene i orden og oppførsel vil som hovedprinsipp bli satt ned ved gjentatte brudd på en eller flere regler. Karakterene kan også settes ned ved enkelthendelser dersom det gjelder et spesielt grovt brudd på reglement.
§ 5 Orden
Eleven skal utvise god orden, herunder
- møte presist
- følge skolens regler for melding om fravær
- møte forberedt til opplæringen
- ha med nødvendig utstyr
- gjøre arbeid til rett tid og overholde frister
§ 6 Oppførsel
Eleven skal vise alminnelig god oppførsel, herunder
- delta aktivt i opplæringen
- behandle, også på digitale medier, medelever, ansatte og andre som eleven møter i skolehverdagen med respekt uansett kjønn, etnisitet, religion, livssyn, funksjonsevne, seksuell orientering, m.m.
- bidra til å fremme et godt skolemiljø
- rette seg etter beskjeder fra skolens ansatte
- ta godt vare på skolens eiendeler for å unngå unødig slitasje eller ødeleggelser
- vise nettvett og følge skolens regler for bruk av mobiltelefoner, datautstyr og annet digitalt utstyr, og følge skolens regler for bruk av hjelpemidler og spesialutstyr
Oppførsel som ikke aksepteres
- å mobbe eller på andre måter krenke andre
- å utøve eller true med fysisk vold
- å fuske eller forsøke å fuske
- å ha med, bruke eller være påvirket av alkohol, narkotika eller andre rusmidler
- å røyke eller bruke tobakk/snus/e-sigaretter
- å ha med og/eller benytte farlige gjenstander
- å bruke plagg som helt eller delvis dekker ansiktet
§ 7 Inndragning av gjenstander
Ulovlige gjenstander skal inndras og overlates til politiet.
Gjenstander (eksempel mobiltelefoner) som brukes i strid med det lokale ordensreglementet, kan midlertidig inndras. Det samme gjelder dersom eleven har med seg gjenstander som etter denne forskriften, eller skolens eget ordensreglement, ikke aksepteres.
Dersom skolen inndrar røyk/tobakk/snus eller alkohol og andre rusmidler fra umyndige elever, skal disse leveres til foreldrene.
§ 8 Reaksjoner ved brudd på reglene for orden og oppførsel
Alle sanksjoner skal være slik at elevene forstår hvilke regler som er brutt og hvorfor skolen må reagere på dette. Sanksjonene skal stå i et direkte og rimelig forhold til bruddet på ordensreglene. Ved vurderingen skal det legges vekt på grad av uaktsomhet, samt individuelle forutsetninger hos eleven, slik som grad av modenhet og lignende. Det vurderes konkret i det enkelte tilfelle om brudd på reglementet er av en slik karakter at foresatte skal gis orientering om hendelsen.
Elevene plikter å overholde ilagte sanksjoner. Ved manglende overholdelse kan det ilegges nye sanksjoner. For elever på ungdomstrinnet vil brudd på reglene i tillegg kunne få konsekvenser for karakter i orden- og atferd.
Nomeskolen kan benytte følgende reaksjoner ved brudd på reglene for orden og oppførsel;
- Korrigering av uønsket adferd.
- Anmerkning med en oppfølgende samtale med elev(er) om formålstjenlig og hensiktsmessig atferd, etter den voksnes vurdering av situasjonen.
- Ta kontakt med foresatte, muntlig og/eller skriftlig.
- Skriftlig advarsel til elevens foresatte ved fare for nedsatt ordens- eller oppførselskarakterer.
- Pålegg om å utføre oppgaver før eller etter skoletid for å rette opp skader som eleven er ansvarlig for.
- Bortvisning fra undervisningen, jf. opplæringslova § 13-1.
- Eleven plikter å overholde ilagte reaksjoner. Ved manglende overholdelse kan eleven ilegges nye reaksjoner.
- Fysisk refsing og kollektiv avstraffelse er ikke tillatt.
§ 9 Anmeldelse av straffbare forhold
Skolen vil normalt anmelde straffbare forhold til politiet. For mindre alvorlige forhold skal skolen foreta en konkret vurdering av om anmeldelse er hensiktsmessig.
§ 10 Erstatningsansvar
Ved skade eller skadeverk på skolens eiendom eller utstyr kan eleven og/eller elevens foreldre/foresatte bli holdt erstatningsansvarlige. Det samme gjelder ved tap av undervisningsmateriell og utstyr.
§ 11 Saksbehandling ved bruk av reaksjoner
Ved bruk av reaksjoner gjelder følgende saksbehandlingsregler:
- skolen skal sørge for at avgjørelsen tas på et forsvarlig grunnlag
- eleven har rett til å forklare seg muntlig for den som skal ta avgjørelsen. Skolen skal sørge for at eleven får snakke med noen han/hun stoler på og i en situasjon som oppleves trygg. Avgjørelsen skal begrunnes (ved avgjørelse av særlig betydning skal begrunnelsen gis skriftlig)
- før avgjørelse om bortvisning blir fattet, skal skolen ha vurdert om det er mulig å bruke andre reaksjoner eller hjelpetiltak
- rektor, eller den rektor delegerer det til, avgjør om reaksjonene i § 7 skal benyttes
- før foresatte varsles, skal eleven ha blitt hørt i trygge omgivelser. Foreldre/foresatte til elever på 1.-7. trinn skal varsles før det blir satt i verk bortvisning for resten av dagen.
Reaksjonene i § 8, punkt 6 er å anse som enkeltvedtak, og må i tillegg følge saksbehandlingsreglene for enkeltvedtak i forvaltningsloven.
§ 12 Ikrafttredelse
Denne forskriften trer i kraft fra 1. april 2025.